Festivaali 2017

Perjantai 22.9.2017

Klo 13 Tekijänoikeusseminaari

Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, Maakuntakokoelmahuone (3. kerros), Kaarlenväylä 3, Oulu

Klo 13.00. Tervetulosanat

Antti Leikas, puheenjohtaja, Oulun kirjailijaseura ry

Klo 13.10. Ajankohtaista tekijänoikeudessa EU-tasolla, kirjailijan näkökulma

Ville Toro, lakimies, Suomen Kirjailijaliitto

Klo 14.10. Kahvitauko

Klo 14.30. Kirjailijoiden kokemuksia tekijänoikeuksista

Kirjailija Antti Leikas, tietokirjailija Jonna Pulkkinen sekä sarjakuvataiteilija Lauri Ahtinen.

Klo 15.00.-15.30. Loppukeskustelu

Antti Leikas, puheenjohtaja, Oulun kirjailijaseura ry

Klo 16 Taustatyötä-näyttelyn avajaiset

Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, Sarjasto (3. kerros), Kaarlenväylä 3, Oulu

Oulun Sarjakuvakeskus on kutsunut Oulun kirjailijaseuran sarjakuvantekijät ja kuvittajat yhteisnäyttelyyn. Oulun kaupunginkirjaston Sarjaston näyttelytila täyttyy Lauri Ahtisen, Lauri Hirvosen, Ilpo Koskelan, Aapo Kukon, Jyrki Mäen, Ville Rannan ja Jii Roikosen kirjastosta löytyvien teosten luonnoksista ja tutkimusmateriaaleista. Näyttely avaa tekijöiden työskentelyprosessia ja katsojat pääsevät kurkistamaan kirjaston hyllyltä löytyvien teosten tekoprosessiin.

Näyttely on avoinna 23.9.-26.11.2017: ma-pe 9-20, la 9-16 ja su 12-16.

Klo 18 Lesung-ääneenluentailta

Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, Pakkalan sali, Kaarlenväylä 3, Oulu

Kaksi kirjailijaa lukee ääneen romaanejaan.

Miki Liukkonen lukee O-romaania (WSOY, 2017). Romaani on suuruudenhullu, kohtuuttoman laaja ja kaikkeutta tavoitteleva tarina tavallisista ihmisistä ja kummallisista tapahtumista, neurooseista ja päähänpinttymistä. O kertoo olympialaisiin valmistautuvasta uimajoukkueesta, taiteellisesti kunnianhimoisia liukumäkiä suunnittelevasta firmasta ja miehestä, joka pakenee neuroosejaan lukitsemalla itsensä pihavarastoon. O seuraa hevoskauppoja tekeviä romaneja, jotka aikapoimun takia elävät kaksi tuntia tulevaisuudessa. O on ennen kaikkea kookas kirja siitä, millaista on arki tässä ajassa ja miten elää siinä.

Kati Hiekkapelto lukee Tumma-romaania (Otava, 2016). Menneisyyden painama Anna Fekete matkustaa kotikaupunkiinsa Serbian unkarilaisalueille ja alkaa tutkia nuoren romanimiehen kuolemaa. Vähitellen Annalle paljastuu myös Euroopan pakolaiskriisin todellisuus. Kotikaupungin kesäisissä viinijuhlissa Annan käsilaukku varastetaan, mutta varas löytyy heti seuraavana päivänä – kuolleena joen rannasta. Paikalliset poliisit ovat haluttomia tutkimaan tapausta kovin tarkasti, joten Anna ottaa ohjat käsiinsä. Yllättäen Annan seuraamat johtolangat kietoutuvat hänen oman perheensä historiaan. Samalla tilanne kaupungissa kiristyy, kun seudulle alkaa virrata pakolaisia.

Tilaisuuden juontaa Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen.

Lauantai 23.9.2017

Klo 12-15 Pop-up-kirjamessut

Kauppakeskus Valkean Kesäkatu, Isokatu 25, Oulu

Messuilla julkistetaan Botnia-palkintoehdokkaat sekä Oulun kirjailijaseuran jäsenet myyvät kirjojaan. Messuilla on myös lyhyitä kirjailijahaastatteluja. Messut juontaa Pia Kaitasuo.

Klo 17 Uusin silmin: Suomalainen yhteiskunta toisenlaisessa tarkastelussa

Oulun kirjallisuuden talo, Sepänkatu 9, Oulu

Tietokirjailija, FT Pälvi Rantala (kulttuurihistorioitsija, Lapin yliopisto): Nokkaunia ja tehotorkkuja - Tutkimusmatka päiväunien kulttuurihistoriaan (2016)

- Päivätorkut suomalaisen yhteiskunnan, työelämän ja oman ajan hallitsemisen kuvastajina.

Tietokirjailija, FT Petri Laukka (pääkirjoitustoimittaja, sanomalehti Kaleva): Pieni kansa pyristeli (2017)

- Yhtenäiseksi väitetty Suomen kansa on sisäisesti erilainen ja monimuotoinen.

Tilaisuuden juontaa tietokirjailija Marja-Riitta Vainikkala.

Klo 20 Botnia-gaala

Pohjolan Talon juhlahuoneisto, Sepänkatu 9, Oulu

10 000 euron suuruinen Botnia-kirjallisuuspalkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Palkinto myönnetään vuosittain teokselle, jonka tekijä vaikuttaa tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Kirjallisuuden lajeina huomioidaan runot, novellit, romaanit, sarjakuvateokset ja tietokirjat. Teoksen kieli voi olla suomi, ruotsi, englanti tai saame. Raati valitsee teosten joukosta enintään kahdeksan ehdokasta.

Kilpailuraadin puheenjohtajana toimii professori Sanna Karkulehto. Palkinnon myöntää Oulun kirjailijaseura ry. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Kilpailun voittaja palkitaan 25.10.2017.

Gaala pitää sisällään ohjelmaa ja sen juontaa Antti Leikas.

Pääsylippu: 30 €

Liput tilataan etukäteen: tuomo.heikkinen@kirjallisuudentalo.fi