Botnia-voittaja 2023

Botnia-palkinnon voitti Johanna Hulkon Onnenpäiviä-romaani

Tänä syksynä seitsemättä kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon voittajaksi on valittu Johanna Hulkon romaani Onnenpäiviä (Atena, 2023).

Palkinnonjakotilaisuus pidetään lauantaina 14.10. klo 13 Valveen Paljetti -kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Palkinnonjakotilaisuuden jälkeen voittaja on Suomalaisessa Kirjakaupassa (Kauppakeskus Valkea, Isokatu 24–25, Oulu) klo 15. Voittajaa haastattelee kirjailija Antti Leikas.

Voittaja esiintyy myös Helsingin Kirjamessuilla torstaina 26.10. klo 10.30–11.00 Lonna-salissa. Voittajaa messuilla haastattelevat kirjailija Sirpa Kähkönen ja kriitikko Aleksis Salusjärvi.

Kuva: Jori Turpeinen

Botnia-palkinnon raati toteaa perusteluissaan voittajateoksesta näin:

”Maailma, jonka Johanna Hulkko kuvaa terävästi romaanissaan, jättää lukijaan syvän muistijäljen. Onnenpäiviä nousi kahdeksan ehdokkaan joukosta Botnia-kirjallisuuspalkinnon voittajaksi, koska se puhutteli raatia eniten.

Hulkko tarttuu lapsuuteen liittyviin valtakuvioihin. Hän käsittelee tyttöjen raakaa ja raakuuteen alistavaa peliä, hyväksytyksi tulemisen tarvetta ja manipulointia sekä koululuokkaa, jossa lahjakkuus on parasta peittää, jottei kävisi huonosti. Hulkko kuvaa tarkkanäköisesti myös sitä, mitä aikuisilta jää tavoittamatta lasten maailmasta. Aikuiset katsovat ohi, samalla kun heidän kulissielämänsä ongelmat heijastuvat lapsiin. Hulkon tekemät hienot kerronnalliset ratkaisut korostavat ulkopuolisuutta mutta myös tukevat nimettömäksi jäävän lapsipäähenkilön näkyväksi tulemista.

Tekstiä kannattelee jäntevä, vahva draama. Huomio kiinnittyy täsmällisiin havaintoihin, joiden kautta kerronta etenee. Paikallisuus kukkii vuorosanoissa, ja se myös huokuu kuvatuista tapahtumista. Oulun Raksilaa muistuttavan talvisen paikan tuntee iholla – sen myös haistaa, jopa maistaa. 70-luvun ajankuva on ehyt mutta ei tekemällä tehty.

Kielellisesti loppuun viritetty ja kerronnallisesti onnistuneesti rytmitetty teos tempaa mukaansa heti ensimmäiseltä sivultaan sortumatta kikkailuun. Hulkon romaani jättää lukijaan varjon: kymmenvuotiaan tytön hahmon. Niin vaikuttava se on.”

Botnia-palkinnon raati toteaa työskentelystään:

”Valinta ei ollut helppo, sillä voittajakokouksessa Botnia-raadin pisteet hajaantuivat aluksi kaikkien kahdeksan ehdokkaan kesken. Ehdolla olleet teokset olivat tarjonneet vaikuttavia lukukokemuksia, pitäneet otteessaan alusta loppuun. Tutulta tuntuvat henkilöhahmot säröineen olivat lihaa ja verta, tapahtumat varjopuolineen pelottavan uskottavia, jopa todellisia. Vaikka teokset ravistelivat, niistä löytyi myös viisautta, lempeyttä ja välkehtiviä maailmoja. Perusteellisen keskustelun jälkeen raati päätyi voittajaan yksimielisesti.”

15 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuudenlajia edustava kaupallisen kustantamon julkaisema teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää, että tekijä asuu Pohjois-Pohjanmaalla tai on kotoisin sieltä. Syksyisin jaettavan palkinnon ehdokaslistalle kelpaavat teokset, jotka on julkaistu saman vuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan.

Botnia-raadin jäsenet ovat:
kirjallisuudentutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho, Jyväskylän yliopisto / Oulun ammattikorkeakoulu (raadin puheenjohtaja)

FM, toimittaja Pia Kaitasuo

kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino

kirjallisuudentutkija Hanna-Leena Määttä, Jyväskylän yliopisto

kirjastonhoitaja Hanna Jarva, Oulun kaupunginkirjasto

kriitikko, oppikirjailija Aleksis Salusjärvi

kirjailija Sirpa Kähkönen

Botnia-kirjallisuuspalkinnon perustaja on Oulun kirjailijaseura ry. Palkintosumma on 15 000 euroa. Sen lahjoittavat Oulun kaupunki, Osuuskauppa Arina ja Hätälä. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen Kirjakauppa, Oulun Energia sekä Booky.fi.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862 ja Botnia-raadin puheenjohtaja Satu Koho, p. 044 983 1522.

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.