Residenssi

Residenssiohjelma: Islanti 2022

HAKU: Residenssiin Reykjavikiin lokakuuksi 2022

Oulun sarjakuvakeskus ja Oulun kirjailijaseura yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen kanssa ovat varanneet lokakuuksi 2022 kaksi residenssipaikkaa SÍM:in residenssistä Reykjavikista, Islannista. Taiteilijoiden liikkuvuutta edistävä projekti on osa Taiken aloittamaa residenssiyhteistyön kehittämistoimintaa, jonka tavoitteena on tarjota taiteilijoille matalan kynnyksen residenssijaksoja ja edistää kansainvälistymistä.

Residenssijaksot ovat suunnattu Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella (sarjakuvan osalta myös Lapin alueella) asuville ja työskenteleville kirjallisuuden alan sekä sarjakuva- ja kuvitustaiteen ammattilaisille.

SÍM on islantilaisten visuaalisen taiteiden yhdistys, jolla on Reykjavikin alueella kaksi residenssiä. Nyt varatut jaksot toteutuvat Seljavegur-residenssissä läntisessä Reykjavikissa, meren tuntumassa. Residenssitaiteilijoilla on käytössään oma huone, muut tilat ovat yhteiskäytössä toisten samanaikaisten residenssitaiteilijoiden (2–9 henkilöä) kanssa.

Residenssiin valituille taiteilijoille maksetaan 500 euron suuruinen korvaus (brutto) elinkustannuksia varten sekä avustetaan matkakustannuksissa enintään 500 euroon asti. Vuokraa residenssistä ei peritä. Residenssipaikoista toinen on kohdennettu kirjallisuuden alan ja toinen sarjakuva- tai kuvitustaiteen edustajalle. Molemmat residenssijaksot ajoittuvat lokakuulle 2022.

Residenssiin tulee hakea sähköisellä lomakkeella. Kirjallisuuden osalta hakuaikaa on jatkettu 6.6.2022 asti. Päätökset residenssipaikkaa hakeneille annetaan kesäkuussa. Valinnat residenssijaksoille tekee yhteistyötoimijatahoista koostuva kansainvälinen asiantuntijatyöryhmä. Tästä syystä hakemuskieli on englanti.

Residenssin ajanjakso: 1.-31.10.2022

Lisätietoja Seljavegurin residenssistä:

Hae residenssiin tämän linkin välityksellä…

Aiheeseen liittyviin kyselyihin vastaavat:

Kirjallisuus:

Sarjakuva: (Sarjakuvan osalta valinta on jo tehty.)
Harri Filppa
harri@oulucomics.com