Oulun Kirjamessut 2024

Oulun kirjailijaseura järjestää Oulun Kirjamessut perjantaista sunnuntaihin 18.-20.10.2024. Perjantaina 18.10. on Kirjamessujen avajaiset Kulttuuritalo Valveella. Varsinaiset messupäivät ovat 19.-20.10.2024.

Messutapahtumat levittäytyvät kolmeen keskustan arvokiinteistöön: Oulun Lyseoon, Kulttuuritalo Valveelle sekä Oulun kaupungintalolle. Kaikki paikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan.

PÄÄTAPAHTUMAPAIKKA

Oulun Lyseon lukio, Kajaaninkatu 3, Oulu.

Kaleva- ja Koskenniemi-ohjelmalavat ovat päärakennuksen toisessa kerroksessa.

Näytteilleasettajia on sekä päärakennuksessa että Ruokasali-rakennuksessa.

Ohjelmaa myös:

Kulttuuritalo Valve / Valvesali, Hallituskatu 7, Oulu (lapsille ja nuorille suunnattua ohjelmaa)

Oulun kaupungintalon juhlasali, Kirkkokatu 2, Oulu (Luksusta arkeen -keskustelu lauantaina)

Tapahtumapaikkoihin on esteetön pääsy.

Oulun kaupungintalolla esteetön sisäänpääsy on Hallituskadun puolelta. Kun olet ovella, soita virastomestarille: 044 703 110.

MESSUJEN AUKIOLOAJAT

La 19.10.24 klo 10–18

Su 20.10.24 klo 10–17

Oulun Kirjamessujen KOKO OHJELMA LÖYTYY TÄÄLTÄ!

Perjantaina 18.10. Valveella klo 16 Antti Leikas avaa Kirjamessut. Tilaisuudessa esiintyvät kirjailijat Jukka Takalo, Tuomo Pirttimaa, Jenny Kangasvuo sekä Lauri Hirvonen. Lisäksi Stella Vuoma esiintyy muusikko Arja Havakan kanssa.

Lauantaina 19.10. Kirjamessuilla esiintyvät kirjailijat Satu Rämö, Maaret Kallio, Ville Ranta, Sinikka Vuola, Anu Vähäaho, Tommi Saarela, Anu Ojala, Henri Tuomilehto, Kauko Röyhkä, Katja Kärki, Katariina Vuori, Tuomo Pirttimaa, Essi Kummu, Kaarina Kailo, Jaana Skyttä, Helena Juntunen ja Petri Tamminen, Petri Laukka ja Ari Turunen, Markku Mantila ja Jouni MölsäJ.S. Meresmaa, Artemis Kelosaari, Edith Arkko, Ritva Kylli, Emilia Laatikainen, Pekka Jaatinen, Teuvo Hietajärvi, Satu Tähtinen, Terhi Kontio, Tapani Blomster, Sanna Vainio sekä virolainen Elo Viiding.

Sunnuntaina 20.10. esiintyvät kirjailijat Virpi Hämeen-Anttila, Anna-Riikka Carlson, Pauli Hanhiniemi, Siri Kolu, Terhi TörmälehtoPäivi Alasalmi, Marja Aarnipuro, Kaisa Paasto, Tinke, Joona Keskitalo, Nefertiti Malaty, Tuomas Marjamäki, Anu Kolmonen, Laura Juntunen, Jouni Laaksonen, Jukka Keskitalo, Pekka Tuomikoski, Päivi Tuulikki Koskela, Iida Aho, Yrjö Rautio, Mika Kulju, Anni-Sofia Kauppila, Jere Vartiainen, Anna Polo sekä Aku Ankka -sarjakuvien piirtäjä ja käsikirjoittaja Kari Korhonen.

Lisää säpinää messuille tuo 15 000 euron arvoisen Botnia-palkinnon ehdokkaiden paljastus. Aiemmista vuosista poiketen ehdokkaiden nimiä ei julkisteta ennakkoon. Kahdeksatta kertaa jaettava Botnia kuuluu Suomen suurimpiin kirjallisuuspalkintoihin, ja se voidaan myöntää mitä tahansa kirjallisuuslajia edustavalle teokselle.

KIRJAMESSUJEN LIPUT MYYNNISSÄ

Hinnat:

(normaali/alennus/lapsi/perhe)

1 pv: 15 €/12 €/ 8 €/35 €

2 pv: 25 €/20 €/14 €/60 €

Osta liput jo nyt! Liput helposti Ticketmasterilta, osoitteessa www.ticketmaster.fi (hintaan lisätään käsittelykulu) tai nouda kuluitta Kulttuuritalo Valveelta. Sama lippu käy sekä Oulun lyseon, Kulttuuritalo Valveen että Oulun kaupungintalon tilaisuuksiin. Erikseen maksulliset ohjelmat mainitaan ohjelmassa.

Samalla lipulla pääsee sekä Oulun lyseoon, Kulttuuritalo Valveelle että Oulun kaupungintaloon, joten lippu kannattaa pitää tallessa Kirjamessujen ajan.

NÄYTTEILLEASETTAJAT

Atrain&Nord, Aviador, Chocosomnia, Kadotuksen hymni, Kaleva Media, Kieletär Inari, Lapin kirjallisuusseura, Minna-Kortti, Oulun Historiaseura, Oulun kirjailijaseura ry, Oulun kaupunki, Oulun kaupunginkirjasto, Osuuskunta Kirjasin, Pohjois-Suomen historiallinen yhdistys, Rosebud, Suomen tietokirjailijat, Terra Cognita, Valveen sanataidekoulu, Väyläkirjat ja WSOY.

YHTEISTYÖKUMPPANIT

Atena, Aula & Co, Basam Books, Bazar, Compass Group, CrimeTime, Docendo, Gaudeamus, Gummerus, Greenstar Hotel, Huutomerkki ry, Into, Johnny Kniga, Kaltio, Karisto, Kulttuuritalo Valve, Kustannusliike Parkko, Like, Osuuskumma, Oulun kulttuurisäätiö, Oulun Lyseo, Oulun yliopisto, Otava, Petrellin Saluuna, Pop-Up Näyttämö Klonkka, Readme.fiS&SSKS Kirjat, Snooker Time, Suuri Kurpitsa, Taiteen edistämiskeskus, Tammi, Valveen Paljetti, Vuolle Opisto ja WSOY:n kirjallisuussäätiö.

Kaleva Media on Oulun Kirjamessujen pääyhteistyökumppani.

KAHVILAT

Lyseon kahvila on avoinna lauantaina ja sunnuntaina. Tarjolla on suolaisia ja makeita herkkuja sekä juotavaksi kahvia, teetä ja alkoholittomia juomia.

Kulttuuritalo Valveen kahvila on avoinna koko messujen ajan pe-su. Nauti lasillinen kuohuvaa suolaisten ja makeiden herkkujen kera.

MAJOITTAUTUMINEN

Suosittelemme majoituspaikaksi yhteistyökumppaniamme Oulun GreenStar Hotelia (Uusikatu 26, Oulu. Puhelinnumero 010 4239394). Kysy päivän hinnat suoraan hotellilta.

AKKREDITOINTI

Ilmainen sisäänpääsy on mahdollinen tapahtumastamme jutun julkaiseville toimittajille ja kuvaajille. Ota yhteyttä viimeistään MA 14.10.24 osoitteeseen eija.honkonen@oulunkirjamessut.fi tai puhelimitse 0442312250.

toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen (mm. messuohjelmisto)

projektipäällikkö Eija Honkonen (mm. messuosastot)