Uusi kirjallisuusfestivaali juhlii uutuuskirjoja sekä Botnia-ehdokkaita

06.09.2023

Oulun kirjailijaseura ry järjestää Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtuman kahdeksannen kerran 8.-9.9.2023. Ohjelmistossa on muun muassa kirjailijahaastatteluja, musiikkia sekä teatterinäytös. Päätapahtumapaikka on Kulttuuritalo Valve.

Lauantaina 9.9. klo 13 tämänvuotiset Botnia-palkintoehdokkaat esitellään ja ehdokkaat kukitetaan Valveen Paljetti -kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu).

Ehdokkaat ovat:

Johanna Hulkko: Onnenpäiviä, Atena (2023)

Laura Juntunen: Subutex-kaupungin kasvatit, Into (2022)

Silja Kejonen: Äiti ja sylikoira, Gummerus (2023)

Tommi Kinnunen: Pimeät kuut, WSOY (2022)

Riikka Pulkkinen: Lumo, Otava (2022)

Jenni Räinä: Suo muistaa, Gummerus (2022)

Pauliina Vanhatalo: Vastuulliset, Tammi (2022)

Miila Westin: Loputon talvi. Myyttiset 1, S&S (2023)

Tervetuloa tilaisuuteen.

POIMINTOJA OHJELMISTOSTA

Perjantaina 8.9. klo 13 Suomen Kirjailijaliiton juristi Eeva Asikainen kertoo e- ja äänikirjasopimuksista Oulun kirjallisuuden talossa (Hallituskatu 9, Oulu).

Perjantaina 8.9. klo 16 akatemiatutkija Timo Miettinen Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta Helsingin yliopistosta alustaa teemalla Me ja muu Eurooppa – mikä on eurooppalaisuuden suunta? Tilaisuus pidetään Kulttuuritalo Valveen kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu). Miettisen puheenvuoron jälkeen on paneelikeskustelu eurooppalaisuudesta. Paneelissa ovat Miettisen lisäksi professori Jouni-Matti Kuukkanen Oulun yliopistosta, Pohjois-Pohjanmaan liiton kansainvälisten asioiden päällikkö Hanna Honkamäkilä ja entinen kansanedustaja, ministeri ja europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari. Tilaisuuden järjestää Suomen tietokirjailijat ja Oulun kirjailijaseura ry.

Perjantaina 8.9. klo 20 alkavalla Festivaaliklubilla Kulttuuritalo Valveen kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu) esiintyvät kirjailija Tuomo Heikkinen, tanskalainen kirjailija ja käsikirjoittaja Randi Lindholm Hansen sekä muusikko Dimi Salo. Oulun Energia on tukenut klubin järjestämistä.

Lauantaina 9.9. ohjelmisto alkaa Valveen kahvilassa klo 11. Päivän aloittaa Päivi Tuulikki Koskela, joka kertoo Varastettu metsä -lastenkirjasta (Atrain&Nord, 2023). Varastettu metsä on Päivi Tuulikki Koskelan kolmas ympäristöteemainen seikkailukirja.

Lauantaina 9.9. klo 12 on Pekka Jaatisen Kiestinki - Motti 1941 -romaanin (Johnny Kniga, 2023) Oulun julkistaminen. Kiestinki on sotaromaani miehistä tulihelvetissä. Jaatista haastattelee kirjailija Anna Isola.

Lauantaina 9.9. klo 17 on Oulun teatterin Suuri näyttämön lämpiössä (Kaarlenväylä 2, Oulu) keskustelu, jonka aiheena on Tommi Kinnusen Ei kertonut katuvansa -romaanin matka näytelmäsovitukseksi ja edelleen samannimiseksi näyttämötoteutukseksi. Keskustelemassa ovat näytelmän dramaturgi Susanna Airaksinen ja ohjaaja Piia Peltola. Keskustelua moderoi kirjallisuuden ja käsikirjoittamisen läänintaiteilija Janne Rosenvall. Keskustelu on järjestetty yhteistyössä Oulun teatterin, Oulun kirjailijaseuran ja Taiteen edistämiskeskuksen kanssa. Keskustelun jälkeen Ei kertonut katuvansa -näytelmä alkaa klo 19.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Yhdistyksessä on yli 100 jäsentä.

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali