Uusi kirjallisuusfestivaali juhlii neljän kirjan julkaisua ja Botnia-ehdokkaita

07.09.2022

Oulun kirjailijaseura ry järjestää Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtuman seitsemännen kerran 9.-10.9.2022. Ohjelmistossa on kirjailijahaastatteluja ja kirjanjulkistamisia, näyttelyn avajaiset, musiikkia sekä elokuvanäytös.

Lauantaina 10.9. klo 13 tämänvuotiset Botnia-palkintoehdokkaat esitellään ja ehdokkaat kukitetaan Valveen Paljetti -kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu).

Ehdokkaat ovat:

Veli-Pekka Lehtola: Entiset elävät meissä – Saamelaisten historiat ja Suomi. Gaudeamus 2022

Antti Leikas: Tonttu. Valot sammuvat. Siltala 2022

Miki Liukkonen: Elämä: Esipuhe. WSOY 2021

Virpi Koskela & Janne Körkkö: Yöjoen valot – Kuvia ja tarinoita Iijoen varrelta. SKS 2022

Ritva Kylli: Suomen ruokahistoria – Suolalihasta sushiin. Gaudeamus 2021

Ville Ranta: Kuinka valloitin Ranskan. WSOY 2021

Johanna Venho & Sanna Pelliccioni: Metsämuistikirja. Teos 2022

Katariina Vuori: Merireittejä menneisyyteen – Kun rakastuin kuolleeseen merikapteeniin. Like 2022

Tervetuloa tilaisuuteen.

Botnia-ehdokkaita haastatellaan myös Suomalaisessa Kirjakaupassa (Kauppakeskus Valkea, Isokatu 24-25, Oulu) lauantaina 10.9. klo 15.

POIMINTOJA OHJELMISTOSTA

Perjantaina 9.9. klo 16 Valveen kahvilassa järjestetään Afterwork, jossa Antti Haataja kertoo teoksestaan Tappajat – Suurpetojen kilpajuoksu ravintoketjun huipulle (Tammi, 2022). Tilaisuudessa myös julkistetaan kaksi kirjaa: Petri Laukan K. J. Ståhlbergin armoton matka (Into, 2022) sekä Jukka Takalon Twiittijokisarja (Valassaaret, 2022).

Perjantaina 9.9. klo 18 on Ookko nää cossannu? -näyttelyn avajaiset Sarjakuvagalleria!;ssa (Hallituskatu 7, Oulu). Näyttelyssä on esillä Oulun cosplay ry:n jäsenten asukokonaisuuksia ja cosplaykuvia. Näyttely avaa millaista on sonnustautua upeisiin asuihin ja miltä tuntuu esittää ihailemiaan hahmoja.

Perjantaina 9.9. klo 20 Festivaaliklubilla julkistetaan kaksi romaania: Pauliina Vanhatalon Vastuulliset (Tammi, 2022) sekä Jarno Mällisen Käpylän idylli (Enostone, 2022). Lisäksi Tommi Takkunen kertoo Kaukovaunio -romaanistaan (Aviador, 2022). Klubin päätteeksi esiintyy Rommakko-yhtye.

Lauantaina 10.9. ohjelmisto alkaa Valveen kahvilassa klo 10.30. Päivän aloittaa Anu Kolmonen, joka kertoo romaanistaan Partisaanivalssi (Aviador, 2022).

Lauantaina 10.9. klo 12 esitetään Veden vartija -elokuvan erikoisnäytös Finnkino Plazassa (Torikatu 32, Oulu). Ennen elokuvan alkua ohjaaja Saara Saarela ja käsikirjoittaja Ilja Rautsi esittelevät elokuvan. Pitkälle tulevaisuuteen sijoittuva kansainvälinen suurtuotanto perustuu Emmi Itärannan menestysromaaniin Teemestarin kirja. Saarela ja Rautsi keskustelevat elokuvan dramatisoinnista Valveen kahvilassa klo 14.30.

Lauantaina 10.9. klo 14 Suomen Kirjailijaliitto jakaa Suunta-palkinnon. Suunta-palkinto jaetaan vuosittain henkilölle tai toimijalle, joka on erityisellä tavalla edistänyt kirjallisuutta ja kirjallisuuden harrastamista omalla paikkakunnallaan. Palkinto on suuruudeltaan 1000 € ja kompassi.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Yhdistyksessä on yli 90 jäsentä.

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali