Oulun kirjallisuuden talo avasi ovensa

09.08.2022

Oulun kirjailijaseuran ylläpitämä Oulun kirjallisuuden talo on kesän aikana muuttanut kaupungin ydinkeskustaan. Osoitteessa Hallituskatu 9 (sisäänkäynti on Kirkkokadun puolelta, joten talo sijaitsee Oulun kaupungintaloa vastapäätä) avatuissa tiloissa järjestettiin jo kesäkuussa Uusien teosten ilta, ja elokuun aikana toiminta pyörähtää toden teolla käyntiin.

Tilat ovat avoinna seuran omien kirjallisuustapahtumien lisäksi kaikelle kulttuurille, ja lisäksi tarjolla on työpisteitä kirjoittajille. Kirjakauppatoiminta on tarkoitus saada käyntiin syksyn aikana – toistaiseksi tarjolla on seuran omien jäsenten tuotantoa, mutta valikoima laajenee vähitellen. Talo on aluksi auki viikoittain keskiviikosta lauantaihin sekä tapahtumien aikaan. Ajankohtaiset tapahtumatiedot löytyvät Oulun kirjallisuuden talon Facebook-sivulta.

Oulun kirjallisuuden talon aukioloajat ovat:

* ke-pe: klo 12-16

* la: klo 11-15

Talossa on esillä kuukausittain vaihtuvia taideteoksia. Elokuussa talossa on kuvataiteilija Päivi Pussilan teoksia.

Tulevat tapahtumat

Ke 17.8.2022 klo 19 Muusat Kirjallisuuden talolla

Klo 19 Veli-Pekka Lehtola: Entiset elävät meissä

Klo 19.30 Aution saaren elämänkerrat

Klo 20 Tomi Kiilakoski: Herra Pii Poo -runo esimerkkinä siitä, mitä Max Weber kutsuu yhteiskunnallisen ja teknologisen kehityksen myötä tapahtuvaksi lumouksien haihtumiseksi maailmasta

Klo 20.30 Musiikkiesitys: Kanteletar ja Merenneito

Tilaisuus on osa Oulun Muusajuhlien 16.8.–21.8.2022 ohjelmistoa.

To 18.8.2022 klo 12-20 Oulun kirjallisuuden talon avoimet ovet

Oulun kirjallisuuden talo, Hallituskatu 9, Oulu

Oulun kirjallisuuden talossa on avoimet ovet Oulun Taiteiden Yössä. Paikalla on kirjailijoita myymässä kirjojaan. Talossa on esillä kuvataiteilija Päivi Pussilan teoksia.

Pe 19.8.2022 klo 18 Ville Hytönen: Grand Tour -esseekokoelman julkistustilaisuus

Oulun kirjallisuuden talo, Hallituskatu 9, Oulu

Ville Hytösen Grand Tour -esseekokoelman julkistustilaisuus. Haastattelijana toimii Árpád Kovács Oulun Anarkistiliitosta. Kahvitarjoilu. Samalla julkistetaan Kaltion numero 5/2022.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä kulttuurilehti Kaltio, Oulun kirjailijaseura ry, Oulun Anarkistiliitto ja Oulun Vasemmistoseura.

La 3.9.2022 klo 16 Miksi vieläkin kuvittelemme -kirjallisuuskeskustelu

Oulun kirjallisuuden talo, Hallituskatu 9, Oulu

Keskustelua fiktiivisyyden merkityksestä. Miksi ja mihin tarkoitukseen kirjailija kirjoittaa fiktiota eli kokonaan tai osittain kuviteltuja maailmoja? Miten fiktiivinen kirjallisuus eroaa muusta kirjallisuudesta, kuten viime vuosina suositusta autofiktiosta ja mikä on sen erityinen anti lukijalle?

Aiheesta keskustelevat oululaiset kirjailijat Jenni Räinä ja Antti Leikas sekä raahelainen kirjailija Pauliina Vanhatalo. Keskustelun vetäjänä toimii kirjailija Anna Isola.

Tilaisuus on osa Oulun Päivien 2.-4.9.2022 ohjelmistoa.

Uusi kirjallisuusfestivaali 9.-10.9.2022

Uusi kirjallisuusfestivaali järjestetään seitsemännen kerran. Monipuolisessa ohjelmistossa kirjansa julkistavat kirjailijat Petri Laukka, Jarno Mällinen, Jukka Takalo sekä Pauliina Vanhatalo. Festivaalilla esitetään myös Veden vartija -elokuva, joka perustuu Emmi Itärannan Teemestarin kirjaan. Kirjan dramatisoinnista ovat kertomassa ohjaaja Saara Saarela ja käsikirjoittaja Ilja Rautsi. Lisäksi festivaalilla muun muassa esitellään tämänvuotiset Botnia-palkintoehdokkaat. Tapahtumapaikkoina ovat Kulttuuritalo Valve, Suomalainen Kirjakauppa, Finnkino Plaza sekä Voimala 1889. Festivaalin järjestää Oulun kirjailijaseura ry yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätietoa festivaalista:

Tuomo Heikkinen
Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.oulunkirjailijaseura.fi

Antti Leikas

Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja

antti.leikas@telex.fi

Lataa tiedote pdf-muodossa »