Botnia-palkinnon voitti saamelaisten historiaa käsittelevä tietokirja

10.10.2022

Tänä syksynä kuudetta kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon voittajaksi on valittu Veli-Pekka Lehtolan tietokirja Entiset elävät meissä – Saamelaisten historiat ja Suomi (Gaudeamus 2022).

Palkinnonjakotilaisuus pidetään lauantaina 15.10. klo 14 Valveen Paljetti -kahvilassa (Hallituskatu 7, Oulu). Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Palkinnonjakotilaisuuden jälkeen voittaja on Suomalaisessa Kirjakaupassa (Kauppakeskus Valkea, Isokatu 24-25, Oulu) klo 15.30.

Voittaja esiintyy myös Helsingin Kirjamessuilla Lonna-salissa lauantaina 29.10. klo 11.

Botnia-palkinnon raati toteaa perusteluissaan voittajateoksesta näin:

”Veli-Pekka Lehtolan Entiset elävät meissä. Saamelaisten historia ja Suomi on ainutlaatuinen, taitavasti kirjoitettu tietokirja, joka valaisee aihettaan ikään kuin sisältä päin. Se punoo yhteen tekijänsä syvää akateemista asiantuntemusta ja saamelaisen muistikulttuurin kerroksia, saamelaisten omia ääniä ja kokemuksia. Teos ei kuitenkaan tarkastele vain saamelaisuuden vaan myös pohjoisen historiaa. Lisäksi se on kansainvälisesti kiinnostava käsitellessään Euroopan unionin alueen ainoan alkuperäiskansan elävää menneisyyttä.

Lehtolan lähtökohta saamelaisten omasta historiatietoisuudesta ja ”meijän historioista” toimii erittäin hyvin. Teos on sujuvalukuinen ilman että siinä vedetään millään tavalla mutkia suoriksi tai tingitään tiedollisesta syvyydestä. Lehtola kirjoittaa inspiroivasti ja elävästi – kuivakkuudesta ei ole tietoakaan. Vahvasti tietoon pohjautuva teos onnistuu herättämään lukijassa syviä tunteita samalla tavoin kuin parhain kaunokirjallisuus.

Yhdessä kohdassa se saa lukijansa nauramaan, toisessa pyyhkimään kyyneleitä, mutta ennen kaikkea se avartaa lukijansa käsityksiä saamelaisten historiasta ja historian tulkinnasta. Lukija joutuu katsomaan itseään peiliin ja oppii jotain itsestään.

Entiset elävät meissä. Saamelaisten historia ja Suomi kertoo menneestä ja heijastaa tätä hetkeä, mutta ennen muuta se on tärkeä tuleville polville.”

15 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuudenlajia edustava kaupallisen kustantamon julkaisema teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää, että tekijä asuu Pohjois-Pohjanmaalla tai on kotoisin sieltä. Syksyisin jaettavan palkinnon ehdokaslistalle kelpaavat teokset, jotka on julkaistu saman vuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan.

Botnia-raadin jäsenet ovat:
kirjallisuudentutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho, Jyväskylän yliopisto/Oulun ammattikorkeakoulu (raadin puheenjohtaja)

toimittaja Pia Kaitasuo, Kaleva

kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupunginkirjasto

kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino

dramaturgi Jukka Heinänen, Oulun Teatteri

pastori Juha Vähäkangas, Oulun Karjasillan seurakunta

kirjallisuudentutkija Hanna-Leena Määttä, Jyväskylän yliopisto

Botnia-kirjallisuuspalkinnon perustaja on Oulun kirjailijaseura ry. Palkintosumma on kasvanut tälle vuodelle 15 000 euroon. Sen lahjoittavat Oulun kaupunki, Osuuskauppa Arina ja Fingersoft. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen Kirjakauppa, Oulun Energia, Hätälä, Booky.fi ja Oulun ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen, p. 050 347 4470 ja Botnia-raadin puheenjohtaja Satu Koho, p. 044 983 1522.

Veli-Pekka Lehtola Oulussa 10.9.2022, kun palkintoehdokkaat esiteltiin. Kuva: Ville Honkonen.

Osta voittajakirja »

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.

Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy täältä.
Botnia-kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Lataa tiedote palkinnon voittajasta.