Nimetön sivu

Uusien teosten ilta

07.06.2021

Oulun kirjailijaseura järjestää torstaina 10.6.2021 Uusien teosten illan, jossa kirjailijat esittelevät uutuusteoksiaan.

Tilaisuudessa pidetään Tuba - Food and Loungessa (Mannenkatu 2, Oulu) alkaen klo 19 ja siinä esitellään seuraavat teosket:

Kari Kovalainen: Kuuralinnun maa (Karisto, 2021)
Liisa Louhela: Kaikkeus on meidän (WSOY, 2021)
Tuomo Pirttimaa: Hete (Johnny Kniga, 2021)
Jenni Räinä: Kulkijat - Naisia metsissä, soilla ja tuntureilla (Like, 2021)
Heidi Silvan: Operaatio Hardcore Ysäri (Myllylahti, 2021)
Kirjailijoita haastattelevat sarjakuvataiteilija Lauri Ahtinen ja kirjailija Minna Mikkonen.
Lisäksi Oulun kaupunginteatterin näyttelijä Merja Pietilä lukee otteita Anu Silfverbergin kirjasta Sinut on nähty (Teos, 2020). Metoo alkoi elokuva-alan työsuojeluasiana. Mutta sitten tapahtui jotain muuta: naiset saivat uudet silmät. He alkoivat nähdä epäkohtia joka paikassa. Kirjassaan Sinut on nähty Anu Silfverberg käsittelee katseen valtaa. Kenen silmin täällä oikein ihmisiä katsotaan ja kuka tätä tarinaa oikein kertoo? Kirja haistattelee ”naiskuvauksen mestareille”, kuvaa ystävän katseen rakastavaa voimaa ja kummastelee, minkä tähden elokuvissa naiset harrastavat seksiä ihan eri tavalla kuin elämässä.
Tilaisuus järjestetään pandemiaohjeita noudattaen.
Kirjoja on myynnissä.
KIRJAESITTELYT
Kari Kovalainen: Kuuralinnun maa (Otava, 2021)
Julmankauniita erätarinoita luonnosta ja ihmisen synkästä yöpuolesta.
Erämaassa monet vaarat odottavat kulkijaa: karhuemo puolustaa pentuaan, myrkkykäärme puraisee, pakkanen ja nälkä ahdistaa. Silti pedoista julmin on ihminen. Lapin erämaihin ja Borneon viidakoihin sijoittuvissa novelleissa on herkkää luonnonkuvausta ja omaperäistä, vinoa huumoria. Kovalainen yhdistää taitavasti eräelämän ja luonnon lohdullisuuden. Luonto on ankara, mutta sen syliin voi paeta muiden ihmisten lyömiä haavoja.
Liisa Louhela: Kaikkeus on meidän (WSOY, 2021)
Väkevä ja riipaiseva romaani omapäisen nuoren naisen kohtalosta, kun yhteisön luomat paineet ja omat toiveet menevät ristiin.
Kun Reeta ja Tenho kohtaavat Kainuussa kesällä 1938, aika ei ole otollinen valtaväestöön kuuluvan naisen ja kiertävän romanimiehen suhteelle. Elämänjanoinen ja hurmaavan epäsovinnainen Reeta haaveilee vaarojen takaisesta maailmasta ja vapaammasta elämästä. Häntä kuitenkin paheksutaan
pitäjässä, jonka väki käy seuroissa ja uskoo enteisiin. Myös aikakauden äärimmäiset aatteet kulkeutuvat kylille ja ihmisarvo mitataan syntyperän mukaan.
Tuomo Pirttimaa: Hete (Johnny Kniga, 2021)
Hete on rikosdraamaromaani Pohjoisesta, uskonnollisesta väkivallasta, pikkurikollisista, suurpetovihasta ja isojen dieselmoottoreiden käyntiäänestä.
Tirri ja Tomi hakevat piiloa asekaupan ryöstön jälkeen. Poromiehet Martti ja Utsinki tietävät jäävänsä kiinni laittomasta karhun taposta. Anja pakenee kroonista kipua ja sen aiheuttamia mustia hetkiä. Arvi, uskonnollisen liikkeen puhuja, on palannut kotitilalleen nuolemaan haavojaan. Neljä umpikujaa johtaa samaan paikkaan.
Tuomo Pirttimaan romaanissa kipu, kosto ja armo kulkevat käsi kädessä. Pohjoisen maanteillä ja kylissä aika on pysähtynyt, eikä pelastajaa näy. Tuomo Pirttimaa on Kuusamossa asuva vapaa toimittaja. Hete on Pirttimaan esikoisromaani.
Jenni Räinä: Kulkijat - Naisia metsissä, soilla ja tuntureilla (Like, 2021)
Millaisia ovat naisten erätarinat? Millainen on suhteemme luontoon ekokriisin aikakaudella?
Luonnossa vaeltaa enemmän naisia kuin koskaan, mutta perinteisissä erätarinoissa villin luonnon valloittaa mies varusteineen. Jenni Räinä halusi laventaa kertomusta luonnossa liikkujista ja pyysi yhdeksän naista kanssaan metsään. He kulkivat laajoilla aapasoilla ja hiihtivät tunturissa, ylittivät tulvivia ojia ja puroja ja yöpyivät lähiluonnossa kaupungin katveessa. Kaikki retket tarjosivat oivalluksia ja syvensivät ymmärrystä luonnosta. Elämyksellinen teos kutsuu mukaansa metsäpoluille. Samalla se haastaa katsomaan ympäröivää luontoa uusin silmin. Somefiidit täyttyvät toinen toistaan upeammista luontokuvista, vaikka samaan aikaan vanhat metsät ja koskematon luonto hupenevat ennennäkemättömällä vauhdilla.
Heidi Silvan: Operaatio Hardcore Ysäri (Myllylahti, 2021)
Operaatio Hardcore Ysäri on hauska ja helppolukuinen romaani kesälomaviikosta, joka pistää digiaikakauden varhaisnuoret koville. Sivumäärältään sopivan pituinen lukuhotkaisupala on suunnattu erityisesti pojille.
12-vuotiaan Otson puhelin on huollossa, ja isä haastaa hänet elämään viikon ajan 90-luvun hengessä ilman puhelinta, pelikoneita tai muitakaan teknisiä vempeleitä. Otso ottaa haasteen vastaan, koska ei muutakaan voi, ja kaveriporukkansa isoina aivoina ja kaikenlaisen toiminnan Primus Motorina houkuttelee kolme kaveriaankin mukaan haasteeseen. Panoksena on maine, kunnia ja mummon lupaama viisikymppinen. Syntyy Operaatio Hardcore Ysäri ja luvattoman paljon hengästyttävää säätöä.