Uudella kirjallisuusfestivaalilla monipuolinen ohjelmisto

08.09.2021

Oulun kirjailijaseura ry järjestää Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtuman kuudennen kerran 10.-11.9.2021. Kaikki tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Lauantaina 11.9. klo 13 Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa esitellään Botnia-palkintoehdokkaat. Paikalle pääsevät ehdokkaat ovat tavattavissa ja heidät kukitetaan tilaisuudessa.

Ehdokkaat ovat:

Hanna Hauru: Viimeinen vuosi (Like)

Anna Elina Isoaro & Mira Mallius: Sinä yönä tuli talvi (WSOY)

Tommi Kinnunen: Ei kertonut katuvansa (WSOY)

Pirkko Lastikka: Aallokkokivi (Basam Books)

Mikko Moilanen: Kohtalona mestauslava – Kuolemanrangaistus Suomessa 1500-1825 (Docendo)

Petteri Pietikäinen: Kipeät sielut – Hulluuden historia Suomessa (Gaudeamus)

Jenni Räinä: Kulkijat – Naisia metsissä, soilla ja tuntureilla (Like)

Pauli Tapio: Tyhjä, suuri ja öinen – Valituksia (Poesia)

Tervetuloa tilaisuuteen.

POIMINTOJA OHJELMISTOSTA

Kaikki Oulun kaupunginkirjastossa järjestettävät tilaisuudet ovat katsottavissa suorana lähetyksenä ja kahden viikon ajan tallenteena Oulun kaupunginkirjaston Youtube-kanavalla.

Perjantaina 10.9. klo 17 Päivi Alasalmi kertoo teoksestaan Sudenraudat, joka vie lukijan 1880-luvulla Suomen suuriruhtinaskuntaa kuohuttaneeseen sudenmetsästyksen käänteisiin, torppareiden, kartanonomistajien ja fennomaanien Suomeen, jota leimasi aatteellisuus ja toiminnan palo.

Perjantaina 10.9. klo 18 Tiina Raevaaraa haastatellaan aiheesta Onko tulevaisuus salaliittojen? Tieteellisen maailmankuvan vastavoimat. Raevaara on kirjoittanut lukuisia kaunokirjoja, joista uusin, Polaaripyörre, on tiedemaailmaan sijoittuva psykologinen ympäristötrilleri.

Lauantaina 11.9. klo 12 suomalaisitalialainen tietokirjailija Anton Monti kertoo 'Ndrangheta - maailman vaarallisin rikollisjärjestö -kirjastaan. ’Ndrangheta on mafiajärjestö, jonka jäseniä velvoittaa monisatavuotiset perinteet ja moraalikäsitys. Tähän vahvaan moraalikäsitykseen tosin mahtuvat huumekaupan lisäksi kidnappaukset, murhat, sekä mafiasodat, joiden uhrimäärä lasketaan tuhansissa.

Lauantaina 11.9. klo 14 julkistetaan Anne Lukkarilan Pelletaivas, jonka tarina avaa aikamme suuria teemoja, jotka näkyvät koko maailman kipuiluna. Teemoja ovat ilmastonmuutos, läheisten katoaminen muistisairauteen, sota, pakolaisuus, ihmisen yksilöllisyyden ja sananvapauden kriisit.

Lauantaina kirjailijat myyvät kirjojaan Oulun kaupunginkirjastossa.

Vallitsevan pandemian takia tilaisuuksiin voidaan ottaa tavallista vähemmän yleisöä. Ohjelmamuutokset ovat mahdollisia.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010.

Lataa tiedote pdf-muodossa.                                                          Katso festivaaliohjelma täältä »

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali