Black Hole -tapahtumassa rakennetaan mahdollisuuksia kirjaviennille

16.12.2021

Oulun kirjailijaseura järjestää kansainvälisen kirjojen käännösoikeuksiin keskittyvän tapahtuman Black Hole – Books meet Rights 11.–12. helmikuuta 2022.

Kaksipäiväinen hybriditapahtuma kokoaa kansainväliset kirja-alan ammattilaiset yhteen keskustelemaan pohjoisesta kirjallisuudesta, suomalaisen kirjallisuuden viennistä ja koronaviruspandemian vaikutuksista kirja-alaan.

Tapahtuman esiintyjinä nähdään mm. kustantajat Bjarne Michael Jensen ja Jeanne Dalgaard Tanskasta, Edinburghin kansainvälisen kirjafestivaalin johtaja Nick Barley, kääntäjä Elina Kritzokat Saksasta ja kirjailija-muusikko Niillas Holmberg. Ohjelma julkaistaan kokonaisuudessaan tammikuussa 2022.

Tapahtuma järjestetään pääosin virtuaalisesti Brella-alustalla. Ohjelmistoon kuuluu puheenvuoroja ja keskusteluja alan käytännöistä ja kokemuksista. Osallistujat voivat myös tavata toisiaan kahdenkeskisissä tapaamisissa. Seminaarin lisäksi Oulussa järjestetään oheisohjelmaa, kuten Black Hole -klubi. Virustilanteen salliessa myös seminaariesityksiä seuraamaan voidaan ottaa rajattu määrä katsojia.

Black Hole -tapahtuma järjestettiin ensi kertaa helmikuussa 2021. Se onnistui yli odotusten, keräten osallistujia 19 maasta. “Palaute ensimmäisestä tapahtumasta osoitti, että tämänkaltaiselle tapahtumalle on tilausta. Vastaavia käännösoikeuksiin keskittyviä tapahtumia ei ole Suomessa eikä Euroopassakaan aiemmin järjestetty”, kertoo Oulun kirjailijaseuran puheenjohtaja Antti Leikas.

Tapahtuma on osa Oulun kirjailijaseuran hanketta, jossa kehitetään pohjoispohjanmaalaisen kirjallisuuden vientiä edistävä kansainvälinen ammattilaisverkosto. Hankkeen päärahoittajat ovat Pohjois-Pohjanmaan liitto sekä Oulun kaupunki. Yhteistyökumppaneina ovat Kirjallisuuden vientikeskus FILI, Helsinki Literary Agency sekä Taiteen edistämiskeskus.

Projektipäällikkö