Black Hole ylitti kaikki odotukset

Black Hole – Books meet Rights ylitti kaikki odotukset

25.02.2021

Oulun kirjailijaseuran järjestämä kirjallisuusvientiä edistävä Black Hole – Books meet Rights päättyi viime lauantaina. Ensimmäistä kertaa järjestetyn tapahtuman kohdealue oli Pohjoismaat, mutta tapahtumaan osallistui yllättäen käännösalan ammattilaisia yhteensä 19 eri maasta. Virtuaaliympäristö Brellassa järjestetyssä konferenssissa kuultiin alustettuja puheenvuoroja Suomen kirjaviennin tilasta, käännösoikeuksien myynnistä sekä suomen kielen erityispiirteistä kääntäjän kannalta. Lisäksi tapahtuman virtuaalisille messuosastoille oli koottu esittelymateriaalia ja käännösnäytteitä yli 20 pohjoissuomalaiselta kirjailijalta.

Suomalainen kirjallisuus kiinnostaa maailmalla juuri nyt erittäin paljon, ja sillä on mahdollisuus tehdä Suomea tunnetuksi myös muuten kuin pelkästään kulttuurin saralla. Esimerkiksi Ruotsin vahva maine kulttuurimaana on edistänyt maan teollisuusvientiä jo vuosikymmenten ajan.

Black Hole - Books meet Rights järjestetään ensi vuonna hybriditapahtumana, jolla on saatujen kokemusten perusteella mahdollisuus nousta kansainvälisesti merkittäväksi kääntäjien ja kirjailijoiden kokoontumiseksi, joka kokoaa osallistujia kaikilta mantereilta.

Tapahtuman nettisivu »

Lisätietoja: