Botnia-raatiin valittiin armoitettu kirjallisuusmies

25.01.2021

Ensi syksynä viidettä kertaa jaettavan 10 000 euron arvoisen Botnia-kirjallisuuspalkinnon raati on taas aloittanut työnsä. Palkinnon sääntöjen mukaan raatiin täytyy vuosittain valita yksi uusi jäsen samalla, kun joku vanhoista raatilaisista luopuu paikastaan.

Tällä kertaa raadin jätti Suomalaisen kirjakaupan myymäläpäällikkö Heli Helenius Rovaniemeltä, ja hänen tilalleen tuli tuttu vaikuttaja Oulun kirjallisuuskentältä, lukupiirien ja runoiltojen vetäjä ja kirjallisuuskriitikko, pastori Juha Vähäkangas. Kun Vähäkankaalta kysyttiin kiinnostusta raadin jäseneksi, hän ei epäröinyt hetkeäkään. ”Olen minä tästä jo ehtinyt haaveillakin”, Vähiksenä tunnettu kirjallisuusmies tunnusti.

Täytyy muistaa, että Botnia-raadin jäsenyys ei ole mikään helppo tehtävä. Palkintoehdokkaiksi kelpaavat kaikkia kirjallisuudenlajeja edustavat teokset, joiden ainoa kriteeri on se, että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Samasta syystä myöskään kielirajausta ei ole, eli raati voi saada luettavakseen myös muita kuin suomenkielisiä teoksia. Vuonna 2021 kisaan hyväksytään kaupallisen kustantajan julkaisemat teokset, jotka ovat ilmestyneet 1.7.2020 – 30.6.2021 välisenä aikana.

Tällä hetkellä kilpailun ehdot täyttäviä teoksia on listalla 67 kappaletta, ja on luultavaa, että määrä nousee edellisvuosien tapaan yli 80:een. Lisäksi kisasta odotetaan jo nyt pelottavan kovatasoista, mikä vaikeuttaa raadin työtä entisestään.

Maksimissaan kahdeksan ehdokasta Botnia-palkinnon saajaksi julkistetaan Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtumassa lauantaina 11. syyskuuta. Voittaja paljastetaan lokakuussa. Palkintosumman lahjoittavat edellisvuosien tapaan Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Botnia-raadin jäsenet ovat:
kirjallisuuden- ja kulttuurintutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho, Jyväskylän yliopisto / Oulun ammattikorkeakoulu (raadin puheenjohtaja)

toimittaja Pia Kaitasuo, sanomalehti Kaleva

kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupunginkirjasto

pastori Juha Vähäkangas, Karjasillan seurakunta, Oulu

kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino

dramaturgi Jukka Heinänen, Oulun teatteri

kirjallisuuden- ja kulttuurintutkija Jyrki Korpua, Turun yliopisto / Oulun yliopisto

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.

Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy täältä.

Botnia-kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Lataa tiedote pdf-muodossa.