Uudella kirjallisuusfestivaalilla monipuolinen ohjelmisto

09.09.2020

Uusi kirjallisuusfestivaali järjestetään viidennen kerran 11.-12.9.2020 koronaohjeita noudattaen. Osa festivaalitilaisuuksista on katsottavissa myös suorana lähetyksenä ja myöhemmin tallenteena Oulun kaupunginkirjaston Youtube-kanavalla.

Lauantaina 12.9. klo 13 Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa esitellään Botnia-palkintoehdokkaat. Paikalle pääsevät ehdokkaat ovat tavattavissa ja heidät kukitetaan tilaisuudessa. Ehdokkaat ovat:

Briitta Hepo-oja: Suomea lohikäärmeille (Otava)

Silja Kejonen: Lähetä minulle ympyrä (Gummerus)

Tiina Laitila Kälvemark: H2O (WSOY)

J. P. Laitinen: Lume (Teos)

Sami Lopakka: Loka (Like)

Jouni Tikkanen: Lauma (Otava)

Ari Turunen ja Petri Laukka: Solvaajat – Herjaamisen hävytön historia (Into)

Hannu Väisänen: Märkä turbaani (Otava)

Tervetuloa tilaisuuteen.

POIMINTOJA OHJELMISTOSTA

Perjantaina 11.9. klo 17 Oulun Teatteri ja Oulun kaupunginkirjasto järjestävät Synninkantajat-näytelmän ensi-illan kunniaksi keskustelutilaisuuden Pakkalan salissa. Näytelmästä ovat kertomassa kirjailija Pauliina Rauhala ja ohjaaja Sakari Hokkanen.

Perjantaina 11.9. klo 20 alkavalla festivaaliklubilla Tubassa esiintyy muun muassa saksalainen kirjailija Luise Boege, joka on julkaissut kolme kirjaa: vampyyrejä käsittelevän psykologisen romaanin Kasperin tyttöystävä (”Kaspers Freundin”), lyhytproosallisen kirjan Valheen kuva (”Bild von der Lüge”), sekä ”Manaus Puolassa Aavikon kauneus” -teoksen, jossa käytetään yliviivaus- sekä copy ja paste -menetelmiä.

Lauantain 12.9. ohjelmisto on kokonaan Oulun kaupunginkirjastossa, jossa muun muassa juhlistetaan Väinö Linnan 100-vuotisjuhlaa kahdella tilaisuudella. Klo 11 Karo Hämäläinen ja Ilpo Koskela kertovat Tampereen Linna -kirjan (Tammi) valmistumisprosessista. Klo 12 Karo Hämäläinen esittelee teostaan Kansalliskirjailija - Romaani Väinö Linnasta (WSOY).

Klo 14 suomalais-italialainen tietokirjailija Anton Monti kertoo kirjastaan Minne menet, Italia? (S&S). Italiaa sellaisena kuin me sen kuvittelimme ei ole enää olemassa. Mutta onko maasta löydettävissä vielä pala vanhaa ja aitoa Italiaa?

Klo 15 Tukholmassa asuvaa Anna Takasta haastatellaan videoyhteyden välityksellä kirjasta Sinä olet suruni (Gummerus). Kirja pohjautuu Annan isän kokemuksiin. Timo Takanen lähetettiin 4-vuotiaana sotalapsena Ruotsiin, jonne hän myös jäi sodan jälkeen jäi. Yhteys perheeseen Suomeen jäi vuosikymmeniksi kirjeidenvaihdon varaan, vaikka yhteistä kieltä ei edes ollut.

Festivaalin koko ohjelmisto löytyy nettisivuilta:

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali

Uusi kirjallisuusfestivaali järjestetään viidennen kerran. Festivaalin järjestää Oulun kirjailijaseura ry. Vallitsevan korontilanteen takia tilaisuuksiin voidaan ottaa tavallista vähemmän yleisöä. Tilaisuuksissa noudatetaan koronaohjeita ja pidetään muun muassa turvavälejä. Ohjelmamuutokset ovat mahdollisia.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010.

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali