Botnia-raati 2020

Uusi Botnia-raati on aloittanut työskentelynsä

24.02.2020

Botnia-raadin kokoonpano on uudistunut.

Raadin puheenjohtajaksi on valittu kirjallisuudentutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho. Uusina jäseninä aloittivat dramaturgi Jukka Heinänen sekä kirjallisuuden- ja kulttuurintutkija Jyrki Korpua.

Viime vuonna raati valitsi Botnia-palkintoehdokkaat lähes 90 kirjan joukosta. Ehdokkaat valitaan teoksista, jotka on julkaistu palkinnonjakovuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan.

Oulun kirjailijaseura jakaa Botnia-palkinnon tänä vuonna neljättä kertaa. Palkintoehdokaat julkistetaan syyskuun alkupuolella ja esitellään Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtumassa, joka järjestetään Oulussa 11.–12.9.2020. Voittaja julkistetaan lokakuussa.

Botnia-raatiin kuuluvat:

kirjallisuudentutkija, journalismin yliopettaja Satu Koho, Jyväskylän yliopisto/Oulun ammattikorkeakoulu (raadin puheenjohtaja)

toimittaja Pia Kaitasuo, Kaleva

kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupunginkirjasto

myymäläpäällikkö Heli Helenius, Suomalainen kirjakauppa (Rovaniemi ja Kuusamo)

kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino

dramaturgi Jukka Heinänen, Oulun Teatteri

kirjallisuuden- ja kulttuurintutkija Jyrki Korpua, Turun yliopisto/Oulun yliopisto

10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuudenlajia edustava kaupallisen kustantamon julkaisema teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Samalla Botnia on arvoltaan suurin suomalainen kirjallisuuspalkinto, joka voidaan myöntää sarjakuvateokselle. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina.

Myös Oulun kirjailijaseuralla on uusi hallitus. Puheenjohtajana jatkaa kirjailija Antti Leikas. Hallitukseen kuuluvat varapuheenjohtaja Katariina Vuori, sihteeri Lauri Ahtinen sekä jäsenet Essi Kummu, Minna Mikkonen, Jenni Räinä ja Katja Törmänen. Varajäseniä ovat Aapo Kukko sekä Eero Suvilehto.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Jäseniä on 82.

Lisätietoa:

Tuomo Heikkinen