Keskeneraisten teosten ilta

Keskeneräisten teosten illassa esitellään keskeneräisiä kirjoja

25.11.2019

LEHDISTÖTIEDOTE 25.11.2019

Julkaisuvapaa heti

Sosialisti ja nihilisti © Aapo Kukko.

Oulun kirjailijaseura ry on järjestänyt jo vuosia Uusien teosten iltoja, joissa esitellään uutuuskirjoja. Keskiviikkona 27.11. klo 18 kirjailijaseura järjestää Oulun kirjallisuuden talossa (Sepänkatu 9, Oulu) Keskeneräisten teosten illan, jossa kirjailijat esittelevät sekä julkaistuja että keskeneräisiä teoksiaan. Luvassa on siis esimakua myös siitä, minkälaisia kirjoja on tulossa.

Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tilaisuudessa voi ostaa kirjoja.

JULKAISUT TEOKSET

Aapo Kukko: Karmea tarina - kertomus Kongosta (Zum Teufel, 2019)

Vuosina 1885–1908 Kongon vapaavaltio oli Belgian kuninkaan Leopold II:n omistama yksityinen maa-alue Afrikassa. Siellä tapahtui karmeita asioita. Sarjakuvateoksen päähenkilö on pappi, joka näkee maassa tapahtuvan kuoleman ja hävityksen. Miksi tämän annetaan tapahtua ja kuka siihen voi puuttua?

Aapo Kukko: Sosialisti ja nihilisti (Arktinen Banaani, Zum Teufel ja Täysi Käsi, 2019)

Sosialisti ja nihilisti on sarjakuvaromaani kahden sotatraumojensa kanssa painiskelevan taiteilijan matkasta Italiaan ja itseensä. Keski-ikäinen runoilija-sosialisti ja nuori kuvataiteilija-nihilisti kohtaavat toisensa Helsingissä alkuvuodesta 1948. He saavat päähänpiston lähteä yhdessä maailmalle, pois talvisesta Suomesta. Miesten alkuperäinen ajatus on löytää toimivaa sosialismia maailmalta, mutta molemmilla on lähtöön myös omat syynsä. Matka Italiaan halki Euroopan katkeilee monin paikoin ja lopputulos onkin jotain muuta kuin se, mikä alkuperäisenä tavoitteena oli. Teos kulkee useassa aikatasossa: sosialistin ja nihilistin sodanaikaiset toimet risteävät vuoteen 1948 sijoittuvan nykyhetken kanssa. Menneisyyden teot erottavat miehet toisistaan, onhan sosialisti kieltäytynyt jatkosodasta ja nihilisti lähtenyt vapaaehtoisena rintamalle. Kertomus perustuu osittain runoilija Arvo Turtiaisen ja kuvataiteilija-kirjailija Henrik Tikkasen elämänvaiheisiin.

Veli Käsmä: Vanhuus vallan varjossa (Veli Käsmä & Co., 2019)

Vanhuus vallan varjossa -teoksessa tuodaan esille Suomeen syntynyt uusi hoitokulttuuri, jota on markkinoitu valinnanvapaudella. Sen keskiössä eivät ole vanhukset, vaan taloudelliset intressit. Vuoden 2019 tammikuun lopulla Suomessa herättiin uutiseen, joka pysäytti hyvin alkaneen miljardibisneksen maamme vanhuksilla. Kuinka kauan se olisi vielä jatkunut ilman vastuunsa tuntevan hoitajan ilmiantoa?  Kirjan alku kertoo kolmen sukupolven yhteisasumisesta saman katon alla. Miniä oli päättänyt saada riitaisan anoppinsa vanhushoivaan. Yllättävien tapahtumien seurauksena vastahakoinen Bertta-anoppi joutuu kotikaupungissa olevaan hoivakotiin. Hoitotilanteisiin liittyvät tapahtumat perustuvat tosiasioihin ja ovat useamman vanhushoiva-alan ammattilaisten taustoittamia. Kirja on oiva ikkuna Suomen tämän hetken vanhushoivatilanteeseen.

KESKENERÄISET TEOKSET

Keskeneräisiä teoksia esittelevät Eeva Maria al-Khazaali, Uolevi Haapala, Ilpo Koskela, Aapo Kukko, Matti Lackman, Petri Laukka sekä Antti Leikas.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Jäseniä on 83.

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.kirjallisuudentalo.fi

www.oulunkirjailijaseura.fi

Lataa tiedote pdf-muodossa täältä.