Lesung-ääneenluentailta 18.6.2018

Kirjailijat lukevat ääneen romaanejaan

14.06.2018

Oulun kirjailijaseura ry järjestää tänä vuonna kolme Lesung-ääneenluentailtaa, joissa kirjailijat lukevat ääneen romaanejaan, puolisen tuntia per kirja.

Lukunäytteiden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus keskustella kirjailijoiden kanssa. Ääeenluentaillat pidetään Oulun kirjallisuuden talossa (Sepänkatu 9, Oulu) ja ne juontaa toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen. Tilaisuuksissa voi ostaa kirjoja käteisellä.

Ma 18.6. klo 18

Katja Törmänen lukee Karhun morsian -romaania (Like, 2018). Karhun morsian on viikinkimaailmaan sijoittuva tiivistunnelmainen fantasiaromaani Surmankylän Aslaugista ja Suolakarin Freydisistä. Toisilleen tuntemattomat naiset kulkevat kohti sukupolvia vanhaa kohtaloa, joka ratkaisee paitsi heidän myös kylien tulevaisuuden. Alistuvatko naiset kohtaloonsa, vai etsivätkö he oman tiensä huolimatta siitä, mihin muinaiset valat ja kunnia heitä velvoittavat? Suomalaisesta ja skandinaavisesta mytologiasta ammentava romaani pureutuu sukupuolisen vallan kysymyksiin. Karhun morsian voitti Liken ja Tähtivaeltajan järjestämän spekulatiivisen fiktion kirjoituskilpailun.

Antti Leikas lukee Tonttu - Matka pimeyteen -romaania (Siltala, 2018). Kun romaanin päähenkilö, kirjailija Antti Leikas saa yhtäkkiä monelta taholta avokätistä apurahaa niinkin outoon hankkeeseen kuin tonttututkimukseen, hänen hälytyskellojensa pitäisi soida. Kirjailija Leikas on vaaroja kaihtamaton mies ja löytää siksi itsensä keskeltä koko universumin olemassaoloa uhkaavia tapahtumia. Putoilevien lentokoneiden, uhkaavien kommandojoukkojen ja epäilyttävien kirjankustantajien ristipaineessa Leikkaalle selviää vähitellen, minkälaisia voimia tonttujen olemassaoloon kätkeytyy - ja millaisia voimia hän on tullut tutkimuksillaan vapauttaneeksi.

Tilaisuus on osa Oulun Päiviä 15.6.-8.7.2018. Vapaa pääsy.

To 16.8. klo 18

Jukka Takalo lukee Kuoleman nimi on Saab 96 -romaania (Nispero, 2018).

”Kaikkia muita täällä ahistaa joku, mutta meitä ei ahista mikään.”

Kuoleman nimi on Saab 96 -romaani on aikamatka viime vuosituhannelle, kaupunkiin jäätikön reunalla ennen nokioita ja teknologiabuumia. Tapahtumat sijoittuvat vuoden pisimpään yöhön, pimeyteen joka sinkoaa nuoret sankarimme sata kilometriä tunnissa kohti seuraavia avaruuksia.

”Te ootte kyllä vähän outoja”, sanoo vaalea. ”Ette niinkö jätkät yleensä.”

”Ootte ollu vaan huonossa seurassa”, sanon ja katson tyttöä joka kieltämättä voisi olla Nastassja Kinskin blondimpi pikkusisko.

Pekka Aittakumpu lukee Home Sweet Home -romaania (Arktinen Banaani, 2017). Rajalat ovat haaveilleet omakotitalosta viisi vuotta, säästäneet sitä varten pääomaa kolme vuotta ja etsineet sopivaa netissä ja asuntonäytöillä yli vuoden. Sopiva talo löytyy notkosta, omasta rauhasta, keskeltä kolmentuhannen neliön hoidettua pihaa. Kaupanpäälle tulevat leikkimökki, hiekkalaatikko ja mansikkamaa. Myyjä ylistää taloa, kuinka helppoa siellä on ollut hengittää. Unelma onnesta muuttuu painajaiseksi, kun uusi koti paljastuu hometaloksi. Seuraa pitkä ja hankala selvitysten sarja, jonka kulussa horjuvat paitsi talous ja terveys myös hermot ja avioliitto.

Tilaisuus on osa Oulun taiteiden yötä 16.8.2018 sekä Oulun Muusajuhlia 14.-19.8.2018. Vapaa pääsy.

La 15.9. klo 17

Pauliina Rauhala lukee Synninkantajat-romaania (Gummerus, 2018). Synninkantajat on vahvasti kaunokirjallinen ja psykologisesti uskottava romaani sisäänpäin kääntyvästä yhteisöstä ja rakkauden monista merkityksistä. Romaani sijoittuu 1970-luvun loppuun Pohjois-Pohjanmaalle. On Joki ja sen varrella Kylä, jossa eletään kirjaimellisesti ajan ja ikuisuuden rannalla: Jeesuksen toinen tuleminen on lähellä. Taisto puhelee päivisin puutarhassa linnuille ja kukkasille, mutta iltaisin hän rakentaa tiivistä hengellistä arkkia heille, jotka tunnustavat syntinsä ja katuvat. Aliisa muistaa uskosta toisenlaiset ajat ja kyseenalaistaa hoitokokoukset. Hänen tyttärensä Auroora kamppailee rajan ylittävän rakkauden kanssa. Aaronin hartain rukouksensa on, ettei kukaan sukulainen joudu helvettiin.

Katariina Vuori lukee Erään tapon tarina -romaania (Like, 2018). Romaani on tositarina todellisista rikoksista, isän kaltoin kohtelemasta äidistä ja pojasta, jonka lapsuus on väkivallan värittämä. Pikkukaupungista, jossa kaikki tietävät, mutta kukaan ei puutu tilanteeseen. Ennen kuin on liian myöhäistä.

Tilaisuus on osa Uutta kirjallisuusfestivaalia 14.-15.9.2018. Pääsylippu: 10e.

Lataa lehdistötiedote pdf-muodossa.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Jäseniä on 77.

Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja

www.kirjallisuudentalo.fi