Botnia-raati aloitti jo työnsä

Botnia-raati aloitti jo työnsä – kaksi kirjaa rajattu pois kisasta

16.05.2018

Ensi syksynä toista kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon raati on jo aloittanut työnsä.

Koska kisaan hyväksytään viime vuoden syksyn ja kuluvan kevään aikana ilmestyneet, kilpailun ehdot täyttävät teokset, raadilla on ollut luettavaa jo jonkin aikaa. Suurin luku-urakka on kuitenkin vielä edessä, joten raadin jäsenet eivät ole antaneet tarkempia lausuntoja työnsä etenemisestä tai koetuista lukuelämyksistä.

Botnia-kisaan voidaan hyväksyä ehdolle mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Palkinnon jakaa Oulun Kirjailijaseura ry, ja epäselvissä tapauksissa seuran hallitus päättää teoksen kelpoisuudesta kisaan. Tällä kertaa ennakkoon on kisasta rajattu pois kaksi teosta – tekijöiden omasta toiveesta.  Kirjailijaseuran puheenjohtajan Antti Leikkaan romaani Tonttu. Matka pimeyteen sekä tietoteos Sukupuoli ja väkivalta. Lukemisen etiikkaa ja politiikkaa, jonka toinen toimittaja on Botnia-raadin puheenjohtaja Sanna Karkulehto, eivät ole mukana kisassa. Sukupuoli ja väkivalta -kirjasta löytyy myös raadin jäsenen, Satu Kohon kirjoittama artikkeli.

Botnia-kilpailun säännöt löytyvät täältä »

Lataa painokelpoinen Botnia-logo »

Raadin kokoonpano on seuraava:

Kirjallisuuden professori Sanna Karkulehto, Jyväskylän yliopisto (raadin puheenjohtaja)

Tutkija Kasimir Sandbacka, Oulun yliopisto (raadin varapuheenjohtaja)
Kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupungin kirjasto (raadin sihteeri)

Tutkija, toimittaja Satu Koho

Toimittaja Pia Kaitasuo, Kaleva

Kirjabloggaaja Kirsi Hietanen, Kirsin kirjanurkka
Myymäläpäällikkö Heli Helenius, Suomalainen kirjakauppa (Rovaniemi ja Kuusamo)

Oulun kirjailijaseuran jakama Botnia-palkinto on arvoltaan 10 000 euroa. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Botnia-ehdokkaat julkistetaan Uusi kirjallisuusfestivaali-tapahtumassa 15.9.2017 Kauppakeskus Valkeassa Oulun keskustassa, ja palkinnon saaja nimetään reilua kuukautta myöhemmin, 24.10.2017.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas,
p. 040 5666 862.

Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta »

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.