Uudella kirjallisuusfestivaalilla julkistetaan Botnia-palkintoehdokkaat

11.09.2018

Oulun kirjailijaseura ry:n järjestämä Uusi kirjallisuusfestivaali 14.-15.9.2018 pidetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Kirjallisuusohjelman lisäksi festivaalilla on musiikkia sekä burleskiesitys. Tapahtumapaikkoja ovat Oulun kaupunginkirjasto, Tuba, Kauppakeskus Valkean Kesäkatu sekä Oulun kirjallisuuden talo.

Kauppakeskus Valkean Kesäkadulla järjestettävillä Pop-up-kirjamessuilla julkistetaan tämän vuotiset Botnia-kirjallisuuspalkintoehdokkaat. Palkinto jaetaan toista kertaa. Palkinnon suuruus on 10 000 euroa.

Pop-up-messuilla on Pentti Haanpään parhaat -teoksen valtakunnallinen julkistamistilaisuus (Into, 2018). Kirja on ainutlaatuinen novellikokoelma Suomessa. Lukijat saivat äänestää viittä mieleistään novellia Pentti Haanpään (1905-55) tuotannosta. Kirjan toimittivat lukijoiden äänestystuloksien pohjalta toimittaja Petri Laukka ja tietokirjailija Matti Salminen. Kokoelmassa on mukana 52 eniten ääniä saanutta novellia neljältä vuosikymmeneltä. Kirjan tekivät yhteistyössä oululainen mediatalo Kaleva ja Into Kustannus. Hankkeen suojelijana toimi Juha Hurme.

Festivaalilla esiintyvät mm. Pauliina Rauhala, Seppo Hentilä, Kauko Röyhkä, Ville Ranta sekä Katariina Vuori.

PERJANTAI 14.9.

Klo 17. Festivaalilla pidetään Aapo Kukon Sosialisti ja nihilisti -sarjakuvaromaanin näyttelyn avajaiset Oulun kaupunginkirjaston Sarjastossa.

Klo 18. Emeritusprofessori Seppo Hentilä kertoo Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa, miten vuoden 1918 sisällissota on vaikuttanut Suomeen ja suomalaisuuteen.

Klo 20. Tuban Kirjallisuusklubilla Satu Alajoki, Ville Ranta sekä Lauri Ahtinen esittelevät uutuuskirjojaan. Illan päättää burleskiesitys.

LAUANTAI 15.9.

Klo 12. Julkistetaan Kadonnut aurinko -lastenkirja (Myllylahti, 2018) kaupunginkirjastossa. Kirjan on kirjoittanut Satu Alajoki ja kuvittanut Ella Kurki.

Klo 13-16. Pop-up-kirjamessut Kauppakeskus Valkean Kesäkadulla. Messuilla julkistetaan Botnia-palkintoehdokkaat. Oulun kirjailijaseura perustama Botnia-kirjallisuuspalkinto jaetaan tänä vuonna toista kertaa. 10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Palkinnon voittaja nimetään 23.10.2018. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen Kirjakauppa, Kaleva, Oulun Energia, Hätälä, Mainonnan Työmaa, Bitfactor ja Pörhön Autoliike.

Messuilla haastatellaan mm. Kauko Röyhkää ja Ilpo Koskelaa heidän uutuuskirjoistaan. Messualueella 24 kirjailijaa myy kirjojaan.

Klo 17. Pauliina Rauhala lukee ääneen Synninkantajat-romaania ja Katariina Vuori Erään tapon tarinaa Oulun kirjallisuuden talossa.

Klo 20. Festivaali päättyy Botnia-gaalaan Pohjolan Talon juhlahuoneistossa.

Uuden kirjallisuusfestivaalin yhteistyökumppaneita ovat Oulun kaupunginkirjasto, Suomen tietokirjailijat, Oulun Sarjakuvakeskus sekä Tuba. Otavan Kirjasäätiö ja Oulun Energia ovat tukeneet festivaalin järjestämistä.

Festivaaliohjelmisto löytyy osoitteesta:

www.oulunkirjailijaseura.fi/festivaali