Oulun kirjallisuuden talossa 2-vuotisjuhlat

21.03.2018

Oulun kirjailijaseura ry:n ylläpitämä Oulun kirjallisuuden talo täyttää kaksi vuotta. 2-vuotisjuhlaa vietetään keskiviikkona 28.3. klo 18 Kirjallisuuden talossa (Sepänkatu 9, Oulu). Tilaisuus on kaikille avoin.

Juhlassa julkistetaan Miia Paanin Tuulet vastaan -aforismirunokokoelma (ntamo, 2018). Tuulet vastaan edustaa vaikeaa aforismirunon lajityyppiä. Se merkitsee hänen tapauksessaan notkeaa yhdistelmää karuja yksirivisiä ja heleitä liverryksiä, aina valppaita havaintoja ja katuviisaita totuuksia.

”Voisivat siirtää vuoria, elleivät olisi itse.”

Tuulet vastaan on kokoelma lyyrisiä aforismeja ja aforistista lyriikkaa. Lajityyppien raja huojuu, nainen ja rakastettu puhaltavat toistensa suuhun, ihminen ja luonto ovat erillisiä ja yhtä. Kustantaja Jarkko S. Tuusvuori lähettää videotervehdyksen.

Oulun kirjallisuuden talossa avautuu Harri Filpan Kuolema Meidät Erotti - Yhden lesken selviytymistarina -näyttely, joka pohjautuu 2018 Sarjakuva-Finlandia-ehdokkaana olevaan teokseen Kuolema Meidät Erotti (Pokuto, 2017). Ytimekkäässä puheenvuorossaan Filppa pohtii menneitä, mutta suuntaa katseensa tulevaisuuteen - selviytymiseen. Näyttelyyn voi tutustua Kirjallisuuden talon tapahtumien aikaan 28.3.2018-15.3.2019.

Lisäksi Stiiknafuulia-lehden päätoimittaja Kasimir Sandbacka esittelee vuoden ensimmäisen, uunituoreen lehden. Stiiknafuuliaa julkaistaan neljä kertaa vuodessa.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Oulun kirjailijaseura on Oulun kaupungin taiteen ja kulttuurin kumppani. Yhdistys on perustettu 2010. Jäseniä on 75.

Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja

www.kirjallisuudentalo.fi