Uusi kirjallisuusfestivaali vie pop-up-kirjamessut Valkean Kesäkadulle

19.09.2017

Oulun kirjailijaseura ry:n järjestämä Uusi kirjallisuusfestivaali 22.-23.9.2017 laajenee toisena vuotena kaksipäiväiseksi.

Perjantaina 22.9. ohjelmisto järjestetään Oulun kaupunginkirjastolla. Tekijänoikeusseminaarissa klo 13 Suomen Kirjailijaliiton lakimies Ville Toro puhuu ajankohtaisista asioista tekijänoikeudesta EU-tasolla. Klo 16 Sarjastossa avautuu Taustatyötä-näyttely, jossa on esillä oululaisten sarjakuvantekijöiden ja kuvittajien tuotantoa. Illan päättää klo 18 alkava Lesung-ääneenluentatilaisuus, jossa kirjailijat Miki Liukkonen ja Kati Hiekkapelto lukevat ääneen uusimpia romaanejaan.

Lauantaina järjestetään Pop-up-kirjamessut Kauppakeskus Valkean Kesäkadulla alkaen klo 12. Messuilla julkistetaan Botnia-palkintoehdokkaat. Oulun kirjailijaseura perustama Botnia-kirjallisuuspalkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. 10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Palkinnon voittaja nimetään 25.10.2017. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen kirjakauppa ja Kaleva. Messuilla järjestetään myös kirjailijahaastatteluja ja yli 20 kirjailijaa myy kirjojaan.
Oulun kirjallisuuden talossa järjestetään klo 17 Suomalainen yhteiskunta toisenlaisessa tarkastelussa -tilaisuus, jotta esiintyvät tietokirjailijat Pälvi Rantala ja Petri Laukka. Festivaali päättyy Botnia-gaalaan Pohjolan Talon juhlahuoneistossa klo 20.

Uuden kirjallisuusfestivaalin yhteistyökumppaneita ovat Suomen Kirjailijaliitto, Suomen tietokirjailijat, Oulun kaupunginkirjasto- maakuntakirjasto sekä Oulun Sarjakuvakeskus.
Festivaaliohjelmisto löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:

Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja
www.kirjallisuudentalo.fi