Lesung -illat

Lesung-illoissa kirjailijat lukevat ääneen romaanejaan

18.04.2017

Oulun kirjailijaseura jatkaa Lesung-ääneenluentailtojen järjestämistä ja pitää tänä vuonna neljä ääneenluentailtaa.

Tilaisuuksissa kirjailijat lukevat ääneen romaanejaan, puolisen tuntia per kirja. Lukunäytteiden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus keskustella kirjailijoiden kanssa. Ääneenluentaillat pidetään Oulun kirjallisuuden talossa (Sepänkatu 9, Oulu). Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja niihin on vapaa pääsy.

Lataa tiedote pdf-muodossa.

LESUNG KE 19.4. KLO 18

Jarno Mällinen lukee Kotirintama-romaania (Like, 2017). Sotavuoteen 1941 sijoittuva romaani kertoo isän ja pojan uudesta elämästä syrjäseudulla. Äidin kuoltua Joonas lähtee isän kuorma-auton kyydissä pohjoiseen, uuteen kotiin. Miksei isä ole rintamalla niin kuin muut miehet? Kotirintama on tiheätunnelmainen romaani puhumattomista miehistä, riittämättömyydestä ja kysymyksistä, jotka eivät jätä rauhaan. Se on ajankuvaltaan rikas, tarkkanäköinen kuvaus menetyksen ja poissaolon vaikutuksista sekä yksilön että yhteisön tasolla.

Minna Mikkonen lukee Kivenkerääjät-romaania (Minerva, 2015). Mikkosen esikoisromaani kertoo perheen menetyksestä ja surusta, ja ennen kaikkea lapsen ihmeellisestä lahjasta tavoittaa valo pimeässäkin, kertoa se näkyväksi. Veini on kuusivuotias poika, jonka teini-ikäinen isosisko Meri on kadonnut. Veinin mielessä kulkevat isosiskon opetukset sekä kevyet ja painavat ajatukset, joita kaikki lähipiirin lapset ja aikuiset kantavat mukanaan sukupolvesta toiseen. Keräämistään tiedonmurusista Veini yrittää hahmottaa totuutta tapahtuneesta. Veinille on selvää, että asiat voivat olla totta vain, jos ne kerrotaan oikein. Mitä Merille tapahtui ja miksi?

LESUNG KE 10.5. KLO 18

Kati Hiekkapelto lukee Tumma-romaania (Otava, 2016). Menneisyyden painama Anna Fekete matkustaa kotikaupunkiinsa Serbian unkarilaisalueille ja alkaa tutkia nuoren romanimiehen kuolemaa. Vähitellen Annalle paljastuu myös Euroopan pakolaiskriisin todellisuus. Kotikaupungin kesäisissä viinijuhlissa Annan käsilaukku varastetaan, mutta varas löytyy heti seuraavana päivänä – kuolleena joen rannasta. Paikalliset poliisit ovat haluttomia tutkimaan tapausta kovin tarkasti, joten Anna ottaa ohjat käsiinsä. Yllättäen Annan seuraamat johtolangat kietoutuvat hänen oman perheensä historiaan. Samalla tilanne kaupungissa kiristyy, kun seudulle alkaa virrata pakolaisia.

Kia Walli lukee Avokadopastaa-romaania (Otava, 2017). Raikkaasti rymistelevässä viihderomaanissa siirrytään makuuhuoneesta sujuvasti keittiöön ja vaihdetaan viettelevät alusvaatteet kurahousurumbaan. Kiireinen yksinhuoltaja-yrittäjä Saili ehtii deittailla vain joka toinen viikonloppu, kun lapset ovat isällään. Silloin hän puhkeaa kukkaan – jos vain nettipalvelusta löytyy sopiva mehiläinen. Vällyjen välissä keskinäinen kemia testautuu parhaiten. Silti vasta yhteinen ruokailuhetki varmistaa, onko miehessä puolisopotentiaalia. Sitten Sailin haaviin osuu todellinen namupala, ja hän huomaa jo sovittelevansa miehen sukunimeä oman nimensä perään. Ei kai mies ole liian hyvä ollakseen totta?

Syksyn Lesung-ääneenluentaillat järjestetään Oulun taiteiden yönä torstaina 17.8. sekä Uudella kirjallisuusfestivaalilla perjantaina 22.9. Viimeinen pidetään muista tilaisuuksista poiketen Oulun kaupunginkirjaston Pakkalan salissa (Kaarlenväylä 3, Oulu).

Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja

050 347 4470