Uusi monikielinen kirjallisuuspalkinto

Uusi monikielinen kirjallisuuspalkinto perustetaan Ouluun – arvo 10 000 euroa

12.05.2017

Oulun kirjailijaseura alkaa jakaa vuosittain uutta Botnia-palkinnoksi nimettyä kirjallisuuspalkintoa. Palkinto on arvoltaan 10 000 euroa.

Se on tarkoitettu kirjailijoille, jotka asuvat tai ovat kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Poikkeuksellisen palkinnosta tekee sen laaja-alaisuus: mukaan huomioidaan kaikki kaunokirjallisuuden lajit (romaanit, novellit ja runot), sarjakuvateokset ja tietokirjat. Myös kaikki lukutaitoiselle yleisölle suunnatut nuorten- ja lastenkirjat ovat mukana.

Toinen poikkeuksellinen seikka palkinnossa on sen monikielisyys. Ruotsin kielen asema on Oulussa vanhastaan vahva, ja viimeiset pari vuosikymmentä ovat tuoneet kaupunkiin suuret määrät asukkaita eri puolilta maailmaa. Siksi Botnia-palkinnon ehdokaslistalle hyväksytään myös muut kuin suomenkieliset teokset, kunhan tekijä asuu alueella. Kieli voisi siis olla englanti, ruotsi tai saame – tai jokin muu.

Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Tulevina vuosina lahjoittajien joukko ja samalla palkintosumma voivat kasvaa. Ensimmäiset Botnia-ehdokkaat julkistetaan Uusi kirjallisuusfestivaali-tapahtumassa 23.9.2017, ja palkinnon saaja nimetään kuukautta myöhemmin, 25.10.2017.

Palkinnon järjestelyjen koordinoinnista ja raadin kokoamisesta vastaa Oulun kirjailijaseura ry. Raadin puheenjohtajaksi on valittu Jyväskylän yliopiston kirjallisuuden professori Sanna Karkulehto. Raadin muusta kokoonpanosta ja palkintokriteereistä tiedotetaan myöhemmin.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.

Lataa tiedote pdf-muodossa »

Siirry kilpailun sivulle
»