Uusi kirjallisuufestivaali – lehdistötiedote

Uusi kirjallisuusfestivaali Oulussa perjantaina 23.9.

19.09.2016

Oulun kirjailijaseura ry järjestää Oulussa uuden kirjallisuusfestivaalin, jonka nimi on Uusi kirjallisuusfestivaali, perjantaina 23.9.2016. Festivaalin seminaarissa keskitytään kirjailijoiden ammatillisiin asioihin, kun Suomen Kirjailijaliiton lakimies Ville Toro sekä puheenjohtaja Jyrki Vainonen puhuvat muun muassa kirjailijoiden sopimuksista.

LEHDISTÖTIEDOTE 19.9.2016

Julkaisuvapaa heti

Uusi kirjallisuusfestivaali Oulussa perjantaina 23.9.

Tubassa järjestettävälle kirjallisuusklubille, jossa jaetaan tämänvuotinen Pakkala-palkinto, pääsee joko maksamalla pääsymaksun tai antamalla itse kirjoittamansa runon. Osa runoista julkaistaan myöhemmin Oulun kirjailijaseuran nettisivuilla.

Uuden kirjallisuusfestivaalin yhteistyökumppaneita ovat Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, Suomen Kirjailijaliitto sekä Oulun sarjakuvakeskus. Festivaali on toteutettu Oulun Valistustalorahaston myöntämän apurahan turvin. Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Jäseniä on 55.

FESTIVAALIOHJELMISTO

Klo 13-15.30. Seminaari kirjailijoiden sopimuksista

Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, Kaarlenväylä 3, Maakuntakokoelmahuone (3. kerros), Oulu

Klo 13.00. Tervetulosanat

Antti Leikas, puheenjohtaja, Oulun kirjailijaseura ry

Klo 13.10. Kirjailijan sopimukset

Ville Toro, lakimies, Suomen Kirjailijaliitto

Klo 14.10. Kahvitauko

Klo 14.30. Kirjailijaelämää

Jyrki Vainonen, puheenjohtaja, Suomen Kirjailijaliitto

Klo 15.00.-15.30. Loppukeskustelu

Antti Leikas, puheenjohtaja, Oulun kirjailijaseura ry

Seminaarin aikana kirjailijat Antti Leikas, Inga Röning sekä Eero Suvilehto kirjoittavat seuraavia kirjojaan sekä sarjakuvataiteilija Lauri Ahtinen piirtää uutta teostaan.

Klo 16.30.-18 Lesung-ääneenluentatilaisuus

Oulun kirjallisuuden talo, Sepänkatu 9, Oulu

Uusi kirjallisuusfestivaali tuo Ouluun Lesung-ääneenluentatilaisuuden, jossa kirjailijat lukevat ääneen romaanejaan. Erityisesti Saksassa Lesung-tilaisuudet ovat todella suosittuja. Jaakko Markus Seppälä lukee Lemeniä (Like, 2015), Heli Slunga Lapin Lolitaa (WSOY, 2016) ja Jarmo Stoor Motellia (Into, 2015).

Kirjallisuuden talossa Oulun kirjailijaseuran jäsenet myyvät kirjojaan. Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto pitää talossa pop-up-kirjastoa.

Klo 18.30.-19.30. Muuttuva maailma -näyttelyn avajaiset

Oulun kirjallisuuden talo, Sepänkatu 9, Oulu

Harri Filpan ja Hanna Schroderuksen Muuttuva maailma -näyttely saapuu Kirjallisuuden talolle ja on ensimmäinen Kirjallisuuden talossa avattava näyttely. Sarjakuvailmaisu liittää sisäänsä kuva- ja sanataiteen. Näyttelyssä nähdään kolmeulotteisia sarjakuvateoksia, joihin näyttelyvieraat voivat puhekuplien välityksellä jättää omia viestejään ja muokata maailmaa liikuttamalla ruudun sisällä sijaitsevia puunukkeja. Teokset ovat käsin kosketeltavissa ja tunnusteltavissa. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Oulun sarjakuvakeskuksen kanssa.

Klo 20-23 Kirjallisuusklubi

Tuba - Food and Lounge, Mannenkatu 2, Oulu

Klubilla jaetaan tämänvuotinen Pakkala-palkinto. Palkinnon saajaksi valitaan kirjailijanuransa vastikään aloittanut lahjakas kirjoittaja.

Runoilija ja muusikko Jukka Tervo esittää sävelmiään runoja. Runoilija Eero Suvilehto lukee huilisti Eero Blombergin säestyksellä otteita uudesta runokäsikirjoituksestaan Ursula. Esitys yhdistelee luontoa, rakkautta ja vuodenaikojen vaihtumista käsitteleviä runoja sekä klassista musiikkia.

Laulaja Jenni Kinnunen esittää yhdessä kitaristi Peter Cooken kanssa eri säveltäjien säveltämiä William Shakespearen tekstejä. Illan päättää Duo Mesikämmenet, joka esittää  vanhoja suomalaisia riettaita ralleja. Klubin juontaa Oulun kirjallisuuden talon toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen.

Klubin pääsymaksu: 5 euroa / runo.

Lisätietoa:

Tuomo Heikkinen