Talvipäivät

KIRJAILIJAYHDISTYSTEN TALVIPÄIVÄT OULUSSA 24.-25.3.2023

Oulun kirjailijaseura ry järjestää Kirjailijayhdistysten Talvipäivät Oulussa 24.-25.3.2023. Päätapahtumapaikka on BusinessAsema (Hallituskatu 36 B, Oulu).

Talvipäivät on suunnattu erityisesti kirjailijayhdistysten sekä Suomen Kirjailijaliiton jäsenille, mutta valtaosa ohjelmistosta on kaikille avointa ohjelmaa.

Talvipäivillä esiintyvät kirjailijat Antti Leikas, Essi Kummu, Minna Rytisalo, Johanna Venho, Heikki Kännö, Ville Hytönen, Katja Törmänen, Jouni Tossavainen, Juhani Karila, Jenny Kangasvuo, Katariina Vuori, Jukka Tervo sekä Lauri Ahtinen.

Talvipäivien yhteistyökumppaneita ovat Suomen Kirjailijaliitto, BusinessOulu, Oulun kaupunginkirjasto, Oulun teatteri, Taiteen edistämiskeskus, GreenStar Hotel Oulu sekä Netox. Yhdistyksen toimintaa tukevat Hätälä, Suomalainen Kirjakauppa, Oulun Energia sekä Booky.fi.

Ilmoittautuminen

Kirjailijayhdistysten ja Suomen Kirjailijaliiton jäsenten ilmoittautuminen on päättynyt 5.3.2023.

Perjantai 24.3.2023

Klo 12 Lounas

Klo 12.30. Ilmoittautuminen Talvipäiville

Klo 13.-14.30. Talvipäivien avajaiset

Tervetuloa

Oulun kirjailijaseuran puheenjohtaja, kirjailija Antti Leikas.

Kolme kysymystä kollegalle

Aiheesta ovat keskustelemassa kirjailijat Essi Kummu ja Minna Rytisalo. Keskustelu on järjestetty yhteistyössä Oulun kaupunginkirjaston kanssa.

Äänikirjojen tulevaisuus kirjailijan kannalta

Kirjailijat Johanna Venho ja Heikki Kännö keskustelevat Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytösen kanssa. Keskustelun järjestää Suomen Kirjailijaliitto.

Klo 14.30. Kahvitauko

Klo 15-16 Avajaiset jatkuvat

BusinessAsema, Telesali, Hallituskatu 36 B, Oulu

Suomen Kirjailijaliiton Suunta-palkinnon jakaminen. Palkinnon jakaa Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen.

Ääni- ja e-kirjasopimukset. Suomen Kirjailijaliiton lakimies Eeva Asikainen.

Klo 17 Kirjailijan henkinen keväthuolto

Oulun kirjallisuuden talo, Hallituskatu 9, Oulu

Ainoastaan kirjailijayhdistysten tai Suomen Kirjailijaliiton jäsenille.

Tervetuloa päästämään irti ammatin nurjista puolista ja löytämään kirjoittamisen ilo! Tilaisuus pohjautuu irti päästämisen menetelmään nimeltä Sedona-metodi. Ohjaajana toimii Katja Törmänen, tuoreen Irti päästämisen ilo -kirjan (Like) kirjoittaja ja kokenut metodin ohjaaja.

Klo 18 Cocktail-tilaisuus

Oulun kirjallisuuden talo, Hallituskatu 9, Oulu

Tilaisuudessa kirjailija Jouni Tossavaisen esittelee Näköala Haminavuorelle -valokuvanäyttelyä, joka on esillä Oulun kirjallisuuden talossa 3.3.–24.3.2023. Värivalokuvien lisäksi näyttelyssä on mukana uusia mustavalkeita valokuvarunoja ja kirjailijan ottamia valokuvia. Näköala Haminavuorelle -teoksessa runoilija vaeltaa kotikaupunkinsa Kuopion järvimaisemassa, lapsuutensa Tervon metsissä, Euroopassa ja Venäjällä.

Klo 19 Oulun kaupungin vastaanotto

Ympäristötalo, Solistinkatu 2, Oulu

Klo 21 Vapaa ohjelma

Oulun kadut ja kuppilat

Lauantai 25.3.2023

Klo 8-10 Hotelliaamiainen tai omakustanteinen aamupala

Klo 10–11.30 Kirjailijayhdistysten verkoston vuositapaaminen

Ainoastaan kirjailijayhdistysten tai Suomen Kirjailijaliiton jäsenille.

Kokouksen puheenjohtajana toimii Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen.

Klo 11.30. Lounastauko

Teatteriravintola Vänmanni, Kaarlenväylä 2, Oulu

Klo 13 Pienen hauen pyydystys -näytelmä

Oulun teatteri, Suuri näyttämö, Kaarlenväylä 2, Oulu

Pienen hauen pyydystys perustuu Juhani Karilan palkittuun menestysromaaniin. Se on villi ja vapaa sekoitus rakkausdraamaa, rehevää kansankomediaa ja myyttistä fantasiaa, missä kaikki on mahdollista! Janne Pellisen dramatisoinnissa Karilan romaanin mielikuvitus ja virtuoosimainen kieli pääsee täysiin oikeuksiinsa ja valtaa Oulun teatterin suuren näyttämön.

HUOM! Talvipäiville varattu lippukiintiö oli sulkeutunut. Mikäli haluat lipun näytökseen, osta se suoraan Oulun teatterista.

Lisätietoa näytelmästä:

Klo 15.30.-17 Romaanista näyttämölle - Pienen hauen pyydystys

Oulun teatteri, Suuri näyttämön lämpiö, Kaarlenväylä 2, Oulu

Keskustelemassa ovat kirjailija Juhani Karila, ohjaaja Janne Pellinen sekä näyttelijät Jaana Kahra, Ella Lahdenmäki ja Anne Syysmaa. Keskustelun vetää kirjallisuuden ja käsikirjoittamisen läänintaiteilijana Janne Rosenvall Taiteen edistämiskeskuksesta. Keskustelu on järjestetty yhteistyössä Oulun teatterin ja Taiteen edistämiskeskuksen kanssa.

Tilaisuuden aikana lämpiön kahvila on auki. Omakustanteinen.

Klo 19 Iltajuhla

Valveen Paljetti, Hallituskatu 7, Oulu

Pimeät puolet -kirjallisuuskeskustelussa keskustelevat kirjailijat Jenny Kangasvuo, Katariina Vuori ja Jukka Tervo. Keskustelun vetää sarjakuvataiteilija Lauri Ahtinen.

Iltajuhlassa esiintyy Skuugi Darlings solistinaan Jyrki Mäki. Vaikka rock on kuollut, säilöntäainetta on olemassa. Remun kanssa levyn tehnyt bändi menee luihin jos niveliinkin.

Illallinen. Illalliskortin hinta: 30 euroa. Omakustanteinen.

Klo 22-23 Open mic

Valveen Paljetti, Hallituskatu 7, Oulu

Lava on vapaa runoesityksille. Tilaisuuden juontaa Oulun kirjailijaseuran toiminnanjohtaja Tuomo Heikkinen.

Lisätietoa Talvipäivistä

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

Hotellimajoitus

Talvipäiville on varattu majoituskiintiö GreenStar Hotel Oulusta. Kiintiö purkautui 5.3.2023.

GreenStar Hotel Oulu

Uusikatu 26

90100 Oulu

oulu@greenstar.fi

Jokainen varaa ja maksaa huoneen itse suoraan hotellilta. Varausta tehdessä on ilmoitettava “Kirjailijayhdistysten Talvipäivät”.

Majoitus ilman aamiaista

80 € / huone / 1 - 3 henkilöä / vrk