Botnia-voittaja_2019

Botnia-palkinnossa taas Kuusamo-twist – voittajaksi nousi Tommi Kinnusen Pintti

Kuva: Tommi Kinnunen

Tänä syksynä kolmatta kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon voittajaksi on valittu kuusamolaislähtöisen Tommi Kinnusen romaani Pintti. Teos on ilmestynyt vuonna 2018, ja se sai jo ilmestyessään paljon positiivista huomiota ja mittavan määrän lukijoita. Tiedotustilaisuus pidetään Oulun pääkirjaston (Kaarlenväylä 3) Laituri-tilassa keskiviikkona 23.10. klo 11.   Botnia-palkinnon raati sanoo perusteluissaan voittajateoksesta näin:

”Tommi Kinnunen kuvaa kolmannessa romaanissaan Pintti pientä yhteisöä tutulla taidolla.  Ajankuvan Kinnunen hallitsee tälläkin kertaa varmasti. Romaanin tarina asettuu uomaansa siten, että se virtaa karahtamatta niihinkään kiviin, joita joku toinen kertoja ei kykenisi välttelemään. Lukija tuntee olevansa etuoikeutettu päästessään niin liki romaanin henkilöiden ajatuksia ja tunteita. Lukiessa tuntuu välillä, kuin seuraisi kaikkea sitä omin silmin, ja tässä onkin kirjailijan vaade: sinun pitää kokeman kaikki se, mitä kukin kuvatuista. Kinnusen kerronnan taidokkuus pakottaa joissakin kohdin laskemaan teoksen käsistä: on pysähdyttävä hetkeksi ja annettava pulssin tyyntyä. Toisessa kohdin sen tekee, koska on annettava juuri luetun kuin tuoksua ympärillä.” 10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, johon myös Kuusamo kuuluu – joidenkin yllätykseksi. Botnia-palkinto jaettiinkin nyt jo toista kertaa kuusamolaiskytköksin, sillä ensimmäisen Botnia-palkinnon sai Minna Rytisalon teos Lempi. Rytisalo oli tälläkin kertaa mukana Botnia-palkinnon ehdokaslistalla, mutta Kuusamo-painin voitto vyöryi tänä vuonna Turkuun, johon Kinnunen on asettunut.

Syksyisin jaettavan palkinnon ehdokaslistalle kelpaavat teokset, jotka on julkaistu saman vuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan. Hyvä kirja kelpaa luettavaksi vielä vuodenkin päästä ilmestymisestään. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen Kirjakauppa, Oulun Energia, Hätälä, Bitfactor ja Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Botnia-raadin jäsenet ovat:
Professori Sanna Karkulehto, Jyväskylän yliopisto (raadin puheenjohtaja)
Tutkija Kasimir Sandbacka, Oulun yliopisto (raadin varapuheenjohtaja)
Kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupungin kirjasto (raadin sihteeri)
Tutkija, yliopettaja Satu Koho, Oulun ammattikorkeakoulu
Toimittaja Pia Kaitasuo, Sanomalehti Kaleva
Kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino
Myymäläpäällikkö Heli Helenius, Suomalainen kirjakauppa (Rovaniemi ja Kuusamo)

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.
Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy täältä.
Botnia-kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Lataa tiedote täältä.