Botnia-raadilla ennätysmäärä luettavaa

Botnia-raadilla ennätysmäärä luettavaa – mukana myös 10 sarjakuvateosta

24.06.2019

Ensi syksynä kolmatta kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon raati on kovan tehtävän edessä. Palkintoa tavoittelee ennätysmäärä teoksia, 85 kappaletta, jotka edustavat eri kirjallisuuden lajeja poikkeuksellisen kattavasti.

Enemmistö luettavista teoksista on edellisvuosien tapaan tieto- ja kaunokirjoja, mutta tänä vuonna esimerkiksi kilpailun ehdot täyttäviä sarjakuvateoksia on mukana peräti kymmenen.

Sääntöjen mukaan Botnia-kisaan voidaan hyväksyä ehdolle mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Lisäksi kielirajausta ei ole – riittää, että tekijä toimii tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Palkinnon jakaa Oulun Kirjailijaseura ry, ja epäselvissä tapauksissa seuran hallitus päättää teoksen kelpoisuudesta kisaan.

Botnia-kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta http://www.oulunkirjailijaseura.fi/oulun-kirjailijaseura/botnia_palkinto. Palkinnon logo löytyy samasta osoitteesta.

Raadin kokoonpano on seuraava:

Professori Sanna Karkulehto, Jyväskylän yliopisto (raadin puheenjohtaja)

Tutkija Kasimir Sandbacka, Oulun yliopisto (raadin varapuheenjohtaja)
Kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupungin kirjasto (raadin sihteeri)

Tutkija, yliopettaja Satu Koho

Toimittaja Pia Kaitasuo, Kaleva

Kirjabloggaaja Simo Sahlman, Lukupino
Myymäläpäällikkö Heli Helenius, Suomalainen kirjakauppa (Rovaniemi ja Kuusamo)

Oulun kirjailijaseuran jakama Botnia-palkinto on arvoltaan 10 000 euroa. Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Botnia-ehdokkaat julkistetaan Uusi kirjallisuusfestivaali -tapahtuman Pop-up-kirjamessuilla 14.9.2019 Kauppakeskus Valkeassa Oulun keskustassa, ja palkinnon saaja nimetään reilua kuukautta myöhemmin, 23.10.2019.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.
Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy täältä.

Botnia-kilpailun säännöt löytyvät täältä.

Lataa tiedote pdf-muodossa.