Oulun kirjallisuuden talo täyttää 3 vuotta

Oulun kirjallisuuden talo täyttää kolme vuotta

02.05.2019

Oulun kirjailijaseura ry:n ylläpitämä Oulun kirjallisuuden talo täyttää kolme vuotta. 3-vuotisjuhlaa vietetään tiistaina 7.5. klo 18 (Sepänkatu 9, Oulu).

Tilaisuus on kaikille avoin. Tilaisuudessa on kirjoja myytävänä.

LEHDISTÖTIEDOTE 2.5.2019

Julkaisuvapaa heti

Tilaisuuden avaa Oulun kirjailijaseuran puheenjohtaja, kirjailija Antti Leikas. Juhlassa runojaan lukevat Eero Suvilehto ja Jere Vartiainen sekä avataan Jii Roikosen sarjakuvanäyttely.

Eero Suvilehto on Oulussa asuva kirjailija ja kirjallisuuden dosentti, jolla on monipuolisen akateemisen uran (mm. Sofian, Reykjavikin ja Wienin yliopistoissa) ohella kokemuksia myös monista muista ammateista – tulkista terapeuttiin ja portsarista asfalttimieheen. Suvilehdon uusin teos Eksynyt taivaanvuohi (Nispero, 2018) on runollinen matka keväiseen Sisiliaan. Suvilehdon tuotantoa on ilmestynyt kymmenellä kielellä ja siteerattu runsaasti eri yhteyksissä (radiossa, antologioissa, sanomalehdissä, blogeissa ja Tv-ohjelmissa) Suomessa ja ulkomailla.

Jere Vartiainen on oululainen runoilija ja psykologi, jolta on julkaistu kolme runokokoelmaa. Tuorein teos Minuus | Miinus (Kolera) ilmestyi keväällä 2018. Vartiainen on lavarunouden vuoden 2014 Suomen mestari ja hänen runojaan on julkaistu myös Tuli&Savussa, Lumoojassa, Nuoressa Voimassa sekä Kulttuurivihkoissa. Vuonna 2016 Vartiaiselle myönnettiin Oulun kirjailijaseuran Pakkala-palkinto.

Jii Roikosen JassOdysseia - Kissan harharetket -näyttelyn avajaiset. Näyttelyssä on kummallisen Jasso-kissan holtittomia seikkailuja puhuvan häntänsä kanssa taltioituina digitaalitulosteiden muodostamaksi tilateokseksi. Teokset syntyivät alun perin helsinkiläisen Galleria Jangvan kutsunäyttelyyn 2015, joten niissä satujen ja tarujen maailma kohtaa helsinkiläinen rakennustaiteen. Tunnistettavien rakennelmien katveessa sinkoilee yhtä jos toista populäärikulttuuristakin tuttua hahmoa ja maailmojen törmäykset synnyttävät lukemattomasti visuaalisia äänitehosteita. Näyttelytilasta on ostettavissa myös samanniminen kirja: JassOdysseia - Kissan harharetket (Otava 2015). Sisällöltään itsenäisten, vaikkakin samaan aikaan valmistuneiden kirjan ja näyttelyteosten keskinäinen suhde on pikemminkin toisiaan ruokkiva kuin syövä: molemmat harhailukokonaisuudet maustavat toisiaan. Harhailu ei tunne rajoja, harhailu on ikuista. Näyttely on nähtävillä Kirjallisuuden talossa tapahtumien aikaan 15.3.2020 asti.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Yhdistys on perustettu 2010. Jäseniä on 82.

Oulun kirjailijaseura ry:n toiminnanjohtaja

www.kirjallisuudentalo.fi