Botnia-voittajaksi nousi tietoteos Reunalla

23.10.2018

Tänä syksynä toista kertaa jaettavan Botnia-kirjallisuuspalkinnon voittajaksi on valittu viime vuonna ilmestynyt dokumenttiteos Reunalla,

jonka tekijät ovat toimittaja Jenni Räinä ja valokuvataiteilija Vesa Ranta.

Tiedotustilaisuus, jossa voittaja paljastetaan, pidetään Oulun kaupungintalon (Kirkkokatu 2a) juhlasalissa tiistaina 23.10. klo 14.  Tilaisuudessa on tekijöiden lisäksi paikalla Reunalla-teokseen haastateltuja ja kuvattuja henkilöitä.

Botnia-palkinnon raati sanoo perusteluissaan voittajateoksesta näin:
”Kaupungistuminen ja maaseudun autioituminen ovat maailmanlaajuisia ilmiöitä. Millaista on elää seuduilla, joilta palvelut karkaavat yhä kauemmas ja naapureiden ikkunat pimenevät yksi toisensa jälkeen? Toimittaja Jenni Räinä ja valokuvaaja Vesa Ranta antavat tälle globaalille kysymykselle pohjoispohjalaiset ja kainuulaiset kasvot sekä maiseman teoksessaan Reunalla – Tarinoita Suomen tyhjeneviltä syrjäkyliltä. Räinän haastatteluihin perustuvat tekstit avaavat lukijalle ainutlaatuisen tilaisuuden kohdata mielenkiintoisen joukon ihmisiä, jotka ovat syystä tai toisesta valinneet jäämisen tai vastavirtaan kulkemisen. Maaseudulla eläminen vaatii oma-aloitteisuutta, sitkeyttä ja jääräpäisyyttä sekä hyvää terveyttä ja runsain mitoin rohkeutta.

Teoksen haastatellut avaavat ovensa ja ajatuksensa lukijalle ja kertovat omat tarinansa. Vesa Rannan kamera tavoittaa karun maiseman kauneuden sitä romantisoimatta. Kuvat käyvät vahvaa vuoropuhelua tekstin kanssa, ja molemmat käsittelevät kohteitaan niitä arvostaen ja kunnioittaen. Rakkaus suomalaiseen maaseutuun ja sen asukkaisiin välittyy kirjan sivuilta vahvana ja aitona.”

10 000 euron arvoinen Botnia on palkintona poikkeuksellinen: ehdolle voidaan hyväksyä mitä tahansa kirjallisuuden lajia edustava teos. Kielirajausta ei ole – riittää että tekijä asuu tai on kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Syksyisin jaettavan palkinnon ehdokaslistalle kelpaavat teokset, jotka on julkaistu saman vuoden keväällä tai edellisen vuoden syksyllä. Tällä Oulun kirjailijaseura haluaa kamppailla kirjallisuuden lyhenevää elinkaarta ja kvartaalikustantamista vastaan. Hyvä kirja kelpaa luettavaksi vielä vuodenkin päästä ilmestymisestään.

Jenni Räinä ja Vesa Ranta kertovat Botnia-palkinnon herättämistä tuntemuksista Helsingin Kirjamessujen Töölö-lavalla perjantaina 26.10. klo 14.

Palkintosumman lahjoittavat Oulun kaupunki ja Osuuskauppa Arina. Lisäksi Kaleva Media lahjoittaa kokoelmistaan voittajille Hannu Väisäsen grafiikkatyöt Maalla ja vedessä elävä.
Kilpailun yhteistyökumppaneita ovat Suomalainen kirjakauppa, Oulun Energia, Hätälä, Luova Työmaa, Bitfactor ja Pörhön Autoliike.

Lisätietoja palkinnosta antaa Oulun kirjailijaseura ry:n puheenjohtaja

Antti Leikas, p. 040 5666 862.

Botnia-raadin kokoonpano:

Kirjallisuuden professori Sanna Karkulehto, Jyväskylän yliopisto (raadin puheenjohtaja)

Tutkija Kasimir Sandbacka, Oulun yliopisto (raadin varapuheenjohtaja)
Kirjastonhoitaja Jaana Märsynaho, Oulun kaupungin kirjasto (raadin sihteeri)

Tutkija, toimittaja Satu Koho

Toimittaja Pia Kaitasuo, Kaleva
Kirjabloggaaja Kirsi Hietanen, Kirsin kirjanurkka
Myymäläpäällikkö Heli Helenius, Suomalainen kirjakauppa (Rovaniemi ja Kuusamo)

Oulun kirjailijaseura on Oulun alueen ammattikirjailijoiden edunvalvonta- ja tukijärjestö. Sen tarkoituksena on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia, rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä sekä ajaa alueen kirjailijoiden etuja.

Lisätietoja Oulun kirjailijaseurasta löytyy osoitteesta

Botnia-kilpailun säännöt löytyvät osoitteesta