Pakkala-palkinto 2016

Pakkala-palkinto Jere Vartiaiselle

26.09.2016

Oulun kirjailijaseura ry jakaa järjestyksessä viidennen Pakkala -kirjallisuuspalkinnon. Vuoden 2016 Pakkala-kirjallisuuspalkinnon saa runoilija Jere Vartiainen

Palkinnon suuruus on 1 000 euroa. Palkinto jaetaan Uuden kirjallisuusfestivaalin kirjallisuusklubilla, joka alkaa Tubassa (Mannenkatu 2, Oulu) perjantaina 23.9. klo 20.

Jere Vartiaisen esikoisrunokokoelma Kirjoitin tämän kärpäspaperille, eikä se tarkoita paljon mitään (Hai) ilmestyi 2013. Inspiraationsa kirjoittamiseen Vartiainen on saanut amerikkalaisesta underground rapista ja spoken word -runoudesta. Toinen runokokoelma Enimmäkseen en nuku alasti (Nordbooks, 2014) kertoo kolmekymppisen miehen vuodesta työssä, parisuhteessa ja taiteessa, kun hän kulkee kohti aikuisuutta. Se on epätavallinen kasvutarina, joka surettaa sekä ilahduttaa. Vartiainen kirjoittaa odotetuista aiheista odottamattomalla tyylillä.

Vartiainen on myös taidokas omien runojensa esittäjä. Vuonna 2014 hän voitti Runopuulaakin eli lavarunouden suomenmestaruuden ja sijoittui seuraavana vuonna toiseksi. Vartiainen edusti  Suomea Poetry Slamin World Cupissa Pariisissa 2015.

Nuori Pakkala -palkinnon perusti Oulun kirjailijaseura ry vuonna 2011 kirjailija Joni Skiftesvikin aloitteesta. Vuosittain jaettava kirjallisuuspalkinto tukee uransa alkuvaiheessa olevia kirjailijoita. Palkinto saajaksi valitaan vuosittain kirjailijanuransa vastikään aloittanut lahjakas kirjoittaja. Vuonna 2013 kirjallisuuspalkinnon nimeksi tiivistyi Pakkala-kirjallisuuspalkinto.

Teuvo Pakkala (1862-1925) oli oululaissyntyinen palkittu prosaisti, joka vaikutti kirjailijantyön ohella laajalti Suomen kirjallisella kentällä mm. lehtimiehenä, kääntäjänä, kustannustoimittajana ja opettajana. Kirjailijana Pakkala tunnetaan etenkin taitavana lasten kuvaajana.

Oulun kirjailijaseura ry on ammattikirjailijoiden yhdistys, jonka jäseniksi voivat hakea kaupallisen kustantajan kautta julkaisseet pohjoispohjalaiset kirjailijat. Yhdistyksen päätehtävinä on edistää Oulun ja Pohjois-Pohjanmaan ammattikirjailijoiden työskentelymahdollisuuksia sekä rakentaa seudulla toimivien kirjailijoiden yhteisöä. Jäseniä on 55.

040 566 6862

www.oulunkirjailijaseura.fi